• Home
  • V1
  • Leads
  • ‘De aandacht voor duurzaamheid en kwaliteit groeit'

‘De aandacht voor duurzaamheid en kwaliteit groeit'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Het is niet makkelijk voor startende ontwerpers om hun label naamsbekendheid te geven. Toch bestaan ze: succesvolle, selfmade ontwerpers. Deze maand spreekt FashionUnited met schoenenontwerpster Rosanne Bergsma,

die sinds april haar eigen winkel annex atelier in het Modekwartier in Arnhem heeft.

Je
bent afgestudeerd in Product Design op ArtEZ. Hoe ben je met het schoenenvak in aanraking gekomen?

“Tijdens mijn studie kregen we een workshop schoenmaken. Ik vond het meteen leuk. Voordat ik aan de kunstacademie begon had ik geen idee wat ik wilde doen, maar na die workshop wist ik: dit is mijn ding. Schoenen moeten aan bepaalde regels voldoen, zoals fictionaliteit en draagbaarheid. Het is een uitdaging om binnen dat kader de grenzen op te zoeken om tot nieuwe ontwerpen te komen.”

Je werkt nu als ambachtelijk schoenmaker. Waarom heb je voor die tak van de branche gekozen?
“Ik geloof in duurzaamheid en kwaliteit. Als een schoen goed zit en het ontwerp tijdloos is, dan kan het jarenlang meegaan. Gelukkig merk ik dat er vanuit de consument ook steeds meer waarde aan wordt gehecht.”

Sinds een halfjaar heb je je eigen winkel en atelier in het Modekwartier in Arnhem. Hoe bevalt dat?
“Ik woonde al een tijdje in het Modekwartier in Arnhem, dat ateliers aan beginnende modeontwerpers en andere creatievelingen ter beschikking stelt. Eerst woonde ik op de bovenverdieping en had ik mijn atelier in mijn slaapkamer, maar toen de benedenverdieping vrij kwam, heb ik besloten om een winkel te openen. Het is een stukje professionalisering van mijn label geweest, waardoor ik mezelf ook serieuzer ben gaan nemen. Storm loopt het niet in mijn winkel; ik moet het met mijn ontwerpen en maatschoenen niet van toevallige passanten hebben. Dat hoeft ook niet, maar het is wel belangrijk om nog meer naam te maken met mijn label om klanten aan te trekken.”

Matthijs van Nieuwkerk en Claudia de Breij zijn je klanten en Lady Gaga heeft je schoenen weleens geleend voor een videoclip. Hoe hebben ze jou gevonden?
“Via hun stylisten. Lady Gaga heeft mijn schoenen opgevraagd voor een videoclip, maar haar stylisten lenen veel kleding en besluiten ter plekke wat daadwerkelijk gebruikt wordt. Voor Claudia de Breij heb ik haar lievelingsschoenen opnieuw gemaakt en in samenwerking met Rik van Houten heb ik schoenen voor Matthijs van Nieuwkerk gemaakt die hij draagt tijdens 'De Wereld Draait Door'. Het is een zwarte lakschoen, waarvan we de zool dezelfde rode kleur als het décor van het programma hebben gegeven. Laatst had hij zijn voet op tafel en zag ik dat hij de schoen droeg. Dat maakt me toch wel een beetje trots.”

Kun je al van je werk leven?
“Ja, ik doe het fulltime. Naast mijn eigen label en de maatschoenen die ik maak, werk ik ook voor een orthopedisch schoenmakerij en andere merken, zoals Oat Shoes en Nico Uytterhaegen. Binnenkort ga ook ik samen met tassenontwerpster Nikki Gilling workshops tas- en schoenmaken geven. Die afwisseling vind ik heel leuk en bovendien is het goed voor mijn ervaring."

Wat is je toekomstdroom?
“Het liefst ga ik op deze manier door. Ik hoop wel dat mijn werk wat meer bekendheid krijgt, zodat er een stijgende lijn in gaat zitten. Maar voor nu ben ik heel blij.”

Wat is jouw tip voor jonge ontwerpers?
“Jezelf blijven en je eigen ding blijven doen. Dat is uiteindelijk wat het beste bij je past. Na mijn bachelor kreeg ik vanuit mijn opleiding het advies om een master in Londen te gaan doen, maar ik hoef niet per se internationaal te gaan. Nu ben ik blij dat ik het niet gedaan heb.”

jonge ontwerpers
rosanne bergsma
SELFMADE