De bouwvakkers die in Utrecht bezig zijn met de verbouwing van De Bijenkorf aan de Sint Jacobsstraat moeten per direct het werk neerleggen. De Raad van State heeft woensdag het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning voor de uitbreiding vernietigd,zo meldt RTV Utrecht. Stichting Wijk C Komitee en Hoog Catharijne B.V. waren tegen de besluiten in beroep gegaan. Volgens hen zou de uitbreiding meer luchtvervuiling opleveren, omdat het Utrechtste warenhuis dat volgens de nieuwe ‘premium experience strategie’ wordt uitgebreid extra autoverkeer zal gaan trekken. Ook stelden zij dat De Bijenkorf onvoldoende extra parkeerplaatsen zou creëren.
De Raad van State heeft hen in het gelijk gesteld. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk en dus zijn de uitbreidingsplannen definitief van tafel geveegd. Het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning maakten het voor De Bijenkorf mogelijk om het warenhuis aan de Lange Viestraat om te bouwen naar een flagshipstore naar het voorbeeld van De Bijenkorf in Amsterdam, waar de afgelopen jaren shop-in-shops zijn geopend voor luxemerken als Louis Vuitton, Gucci en Fendi en meer ruimte is gecreëerd voor nieuwe merken. Daarnaast zou de bestaande parkeergarage La Vie met een parkeerlaag worden uitgebreid om 19 extra parkeerplaatsen te creëren en zou de loopbrug over de Sint Jacobsstraat worden gesloopt.
De gemeente Utrecht noemt de uitspraak 'teleurstellend'
Voor de uitbreiding zijn volgens het gemeentelijk parkeerbeleid honderd extra parkeerplaatsen nodig, schrijft de nieuwssite. Dit mocht vanwege combinatiebezoek van winkels echter van de gemeenteraad door vier gedeeld worden. De Raad van State oordeelt nu dat ‘onvoldoende is gemotiveerd waarom in dit geval het toepassen van een correctiefactor 4 is gerechtvaardigd’. De gemeente noemt de uitspraak ‘teleurstellend voor de stad en De Bijenkorf’ en laat weten het vonnis te gaan bestuderen.
De verbouwing in Utrecht was al geruime tijd bezig. CEO Giovanni Colauto maakte deze week bekend dat de overgang van de filialen naar flagshipstores goed wordt ontvangen door klanten. Het modebedrijf merkt naar eigen zeggen dat de ombouw van de filialen en de uitbreiding van het merkenportfolio met nieuwe merken en luxegoederen aanslaat. In totaal had de warenhuisketen ruim 200 miljoen euro uitgetrokken voor de verbouwingen.