• Home
  • V1
  • Leads
  • De consument verleiden met muziek

De consument verleiden met muziek

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Tropische dierengeluiden en de Duitse versie van ‘Er staat een paard in de gang’ mixte DJ Joost van Bellen voor de show van Bas Kosters, op de Amsterdam International Fashionweek. Samen met collega Sander Stenger maakt Van Bellen muziek

voor imaginary shows, merken, modeshows, commercials en winkels. Eric Benjamin van het Retail Management Centre: “Muziek moet de identiteit van een merk of winkel onderstrepen, maar retailers maken zo vaak de verkeerde muziekkeuze.”

Het

volume te hard of te zacht, het verkeerde genre of muziek die niet past bij het moment van de dag. Volgens Eric Benjamin, adviseur en interim manager van het Retail Management Centre, zijn het veel voorkomende fouten bij ondernemers. “Veel retailers denken ‘gezellig zo’n muziekje’, terwijl het gebruik ervan heel effectief kan zijn.

Joost van Bellen en Sander Stenger, beide DJ en eigenaar van Star Studded Studio’s, weten wel hoe effectief muziek kan zijn in een winkel of bij een modeshow. Tijdens de Amsterdam International Fashionweek vorige maand, verzorgden Van Bellen en Stenger de muziek bij shows van onder andere Bas Kosters en SuperTrash. Joost van Bellen zegt in een persbericht: ”Het is een zeer interessant en creatief proces, waarbij we nauw samenwerken met de ontwerpers. We bestuderen de collecties aandachtig, kijken naar de kleuren, stoffen en vormen om te bepalen welk muzikale concept daar het beste bij past.”

Analyseren welke muziek er bij een merk, collectie of winkel past, is volgens Eric Benjamin die in het verleden algemeen directeur van muziekwinkel Free Record Shop was, essentieel. “Als retailer moet je weten wat je wilt uitstralen. Muziek is een middel om de identiteit te onderstrepen. In een winkel kun je muziek aanpassen op de klant, zelfs per dagdeel. ’s Ochtends als de consument nog op gang moet komen is de muziek rustiger dan ’s avonds.” Huib Lubbers directeur van het Retail Management Centre, vult aan: “Muziek moet de consument verleiden om in de winkel te blijven. Het moet niet te overheersend zijn, maar welk genre en hoe hard de muziek kan hangt heel erg af van de doelgroep van de kleding.” Benjamin: “Het is overigens niet zo dat muziek bij een modeshow altijd harder en ritmischer moet dan in een winkel. Als de kleding die geshowd wordt bijvoorbeeld heel romantisch of ingetogen is, moet de muziek daar op aangepast worden.”

Wie precies wil weten welke muziek er bij zijn winkel past, kan advies vragen aan het Retail Management Centre, of hulp in schakelen van bedrijven die muziek samenstellen voor winkels. Ook zijn er bedrijven als Byato die afdrachtvrije muziek leveren, waar niet apart betaald hoeft te worden voor de rechten van de muziek. DJ’s Joost van Bellen en Sander Stenger richten zich sinds kort met hun project ‘Music for imaginary shows’ op de niet-commerciële kant van de mode- en muziekindustrie. Het muzikale duo gaat iedere maand een samenwerking aan met een artdirector, stilist, choreograaf, catwalkfotograaf of fashion blogger, om een muziekstuk te maken voor een niet-bestaande collectie. Van Bellen: “We hebben volledig artistieke vrijheid.”

Foto: Joost van Bellen tijdens Rock 'n Rave Circus

Barkers
Joost van Bellen
Sander Stenger
Star Studded Studios