De Duitse modebeurzen: het optimisme is terug
bezig met laden...
Denim- en streetwearbeurs Bread & Butter maakt de bezoekersaantallen niet langer openbaar. Op de tweede dag verklaarde beursdirecteur Karl-Heinz Müller echter al dat hij "zeer tevreden" was met de toeloop. In de afdeling kindermode heeft de beurs een nieuwe groeimarkt gevonden: voor het eerst opende het 'Kids Camp' zijn deuren. In het volgende seizoen zal dat nog worden uitgebreid. En vanaf januari 2012 willen de organisatoren van Bread & Butter zelfs op een aparte datum een kindermodebeurs organiseren.
Voor skatewearbeurs Bright, die van Frankfurt naar de hoofdstad verplaatst was, betekende Berlijn een schitterend debuut. De organisatoren mochten in totaal 12.600 vakbezoekers verwelkomen, aanzienlijk meer dan verwacht. Vergeleken bij de laatste show in Frankfurt nam het bezoekersaantal met 150 procent toe. Een ander groot succes dat de organisatoren geboekt hebben, was de merkbaar grotere internationale toeloop: 40 procent van de bezoekers was afkomstig uit het buitenland. De beursorganisatie heeft besloten dat Berlijn de nieuwe locatie wordt, omdat de Duitse hoofdstad bijzonder aantrekkelijk is voor internationale inkopers.
Maar al krijgt Berlijn de meeste aandacht van de media, de andere beurslocaties in Duitsland mogen niet aan de aandacht ontsnappen. De evenementen van Munichfashion.company in München groeien al jaren. Munichfashion.women, waarvan de volgende editie zal plaatsvinden van 14 tot en met 17 augustus, telde in januari al meer dan 700 merken. Niet slecht voor een beurs die drie jaar geleden begon met slechts 170 collecties.
De organisatoren willen de opwaartse trend voortzetten: "We weten zeker dat we kunnen aanhaken bij het succes van het afgelopen seizoen. Toenemende bezoekersaantallen en exposanten bevestigen niet alleen ons beursconcept, maar leveren ook een doorslaggevende bijdrage aan de sterke positie van München als modelocatie“, legt Aline Jammer van Munichfashion.company uit.
Ook de CPD in DÜsseldorf consolideert zich. Het voormalige vlaggenschip van de Duitse modebeurzen heeft in de afgelopen jaren duidelijk aan grootte en betekenis ingeboet. Er werd zelfs gesproken over het einde van dit evenement. Maar nu lijkt de achteruitgang te zijn gestopt: in februari steeg het bezoekersaantal al, en met 950 collecties kunnen de organisatoren voor de augustus-editie weer een toename van 5 procent ten opzichte van het voorjaar aankondigen. Of de deelstaathoofdstad van Nordrhein-Westfalen een modelocatie is, staat in elk geval niet ter discussie. Daarvoor is het aantal showrooms er te groot, en ook Munichfashion.company en de Berlijnse Premium zijn er met eigen evenementen aanwezig.
Van onze correspondent in Berlijn
Foto: De nieuwe afdeling kindermode op vakbeurs Bread & Butter