• Home
  • V1
  • Leads
  • De eerste order van … Ellen Haeser

De eerste order van … Ellen Haeser

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Zoals de eerste koper van de dag de marktkoopman geluk brengt, zo is de eerste commerciële order voor een merk of ontwerper een belangrijke mijlpaal. Ook in creatieve sectoren moet tenslotte omzet worden gemaakt. FashionUnited

vraagt gevestigde modenamen naar hun eerste betalende klant. Aflevering 5, Ellen Haeser, de Nederlandse creatief directeur van Sahni Fashions dat gevestigd is in India.

Wie

was de eerste betalende klant?
Ellen Haeser: “Weekend, de casual lijn van het Italiaanse Max Mara concern. In 2007 stond ik voor het eerst met mijn businesspartner Amit Sahni en Sahni Fashions op de beurs in Delhi. We hadden een collectie gemaakt met daarin veel handgeborduurde stukken. Daarbij was een strokenrok van donkerblauwe poplin, geborduurd met grote, verticale steken van witte chiffon zijde. Het was een uitgesproken, grafisch ontwerp. Die rok wordt er nu nog vaak uitgepikt, wanneer we een overzicht van ons werk laten zien.”

Wat kocht de eerste klant?
“Het was een flinke order van in totaal 2500 rokken met een inkoopprijs van ongeveer 20 à 25 euro per stuk. Het exacte bedrag weet ik niet meer. Wel kan ik me herinneren dat dat een hoog bedrag was, maar we gebruiken de mooiste kwaliteit stoffen en als je bedenkt hoeveel handwerk erin zit...”

Memorabel moment?
“Het was voor ons het bewijs dat er een markt was voor hoogwaardig design en productie uit India. Daarvoor werd het toch vooral gezien als een land voor goedkope massafabricage. Inmiddels produceren we niet alleen voor bekende merken zoals Liu Jo, Desigual en Hoss Intropia, maar hebben we vorig jaar ook ons eigen damesmodemerk Charismah op de markt gebracht. Daarin komt alles samen.”

Geboren verkoper of niet?
“In feite was de toenmalige Indiase agent van Max Mara verantwoordelijk voor de order. Hij was op de beurs en heeft samples meegenomen naar het hoofdkantoor Italië. Eigenlijk vond ik dat helemaal niet prettig, ik ben er liever zelf bij. Toen heb ik maar een presentatiemap gemaakt en meegegeven.”

Is de eerste klant een klant gebleven?
“Max Mara is nog steeds klant. Niet ieder seizoen, maar wel regelmatig. De zomercollectie van SportMax uit 2010 is voor mij heel bijzonder. Toen heb ik van het bedrijf carte blanche gekregen om veertien stukken te maken voor de modeshow. Uiteindelijk zijn er negen getoond, waarvan vijf waanzinnig goed zijn verkocht en bovendien opgenomen in de campagne van het merk. Het waren zeer bewerkelijke stukken waar soms tot wel 150 uur handwerk in zat. Toen daarvoor de orders binnenkwamen van gemiddeld 350 stuks per item, is er wel even gefronst in de fabriek. Maar we hebben het voor elkaar gekregen.”

Wie: Ellen Haeser, creatief directeur Sahni Fashions en modemerk Charismah, met dertig jaar ervaring als trendanalist, design consultant en conceptontwikkelaar bij diverse modebedrijven.
Wat: Sahni Fashions ontwerpt en produceert voor merken als Liu Jo, Hoss Intropia, Didi, Desigual, Sybilla, Day Birger et Mikkelsen, Gustaf en Impression. Het bedrijf heeft gemiddeld 250 mensen in dienst, in het hoogseizoen kan dat oplopen tot 400. Sinds vorig jaar heeft Sahni Fashions ook een eigen merk: Charismah.
Signatuur: “Het onmogelijke, mogelijk maken. Als een merk denkt dat een kledingstuk té ingewikkeld is om te produceren, komen ze bij ons. Wij bieden kwaliteit en een creatief oog.”
Bekend: Haeser is ruim dertig jaar actief in de modebranche en heeft een eigen herkenbaar handschrift. ‘Dat is een typish Ellen-rokje’, klinkt het dan.


Foto boven: De donkerblauwe rok met wit stiksel uit 2007
Foto onder: SportMax, S/S 2010

 

charismah
eerste order
Ellen Haeser
sahni