• Home
  • V1
  • Leads
  • De eerste order van … Fab.

De eerste order van … Fab.

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Zoals de eerste koper van de dag de marktkoopman geluk brengt, zo is de eerste commerciële order voor een merk of ontwerper een belangrijke mijlpaal. Ook in creatieve sectoren moet tenslotte omzet worden gemaakt. FashionUnited vraagt

gevestigde modenamen naar hun eerste betalende klant. Aflevering 8, Fab.

Wie

was de eerste betalende klant?
Fabienne Chapot: “Dat was Raak in de Leidsestraat in Amsterdam. Ik heb in 2007 mijn eerste collectie tassen gemaakt die bestond uit twee clutches, een shopper en een portemonnee. Daarmee ging ik op de fiets langs winkels waar ik zelf graag kwam. Van verkoopseizoenen, contracten of leveringen had ik nog geen kaas gegeten. Ik vond Raak een heel gave winkel en het was fantastisch dat ze mijn tassen wilden hebben.”

Wat kocht de eerste klant?
“Jos van Raak heeft de clutch besteld in twee kleuren. Ik had ‘m in roze en in zilver met witte piping en slangeleer. Van elk model kocht hij er twintig, dus dat moet een totale order zijn geweest van ongeveer 2000 euro.”

Memorabel moment?
“Ja, vooral toen ik de tassen drie weken later – want ik heb ze meteen in Bali laten maken en kon direct uitleveren – bij Raak in de etalage zag staan. Ik kom niet uit de modewereld en kende Jos ook helemaal niet. Die bestelling was voor mij de bevestiging dat er een markt was voor wat ik maakte. Daarvoor had ik alleen aan vrienden en bekenden verkocht.”

Geboren verkoper of niet?
“Of ik een geboren verkopen ben weet ik niet, maar ik ben wel enthousiast. Het is natuurlijk mijn eigen product, dus dat kost me totaal geen moeite.”

Wa

t is het meest bijgebleven van de eerste klant?
“Vooral wat het me later heeft gebracht. Na Raak volgden al snel meer winkels en ongeveer zes maanden later kreeg ik een email van de Bijenkorf met de vraag of ik langs kon komen. De inkoopster had bij een van mijn klanten een portemonnee gezien. Ik heb toen echt alles meegenomen, inclusief wat armbandjes die net uit Bali waren gearriveerd. Ik was best zenuwachtig, maar het ging er heel relaxed aan toe. Mensen liepen in en uit, en er werd direct voor zo’n 20.000 euro ingekocht.”

Is de eerste klant een klant gebleven?
“Dat niet. Ik wist toen nog niet dat winkels die bij elkaar in de buurt zitten een merk graag exclusief willen hebben. Een andere winkel – Relaxed in de Huidenstraat – zat te dichtbij en kocht meer verschillende modellen in. Toen heb ik daarvoor gekozen.”

Wie: Fabienne Chapot (1981)
Wat: Accessoiremerk Fab. brengt tassen, portemonnees, schoenen en inmiddels ook een eigen geurtje ‘Fabelle’.
Verkooppunten: Ongeveer 300 verkooppunten in Nederland, een webshop en sinds augustus 2012 een eigen winkel in Amsterdam. Het merk wordt in twaalf landen verkocht.
Signatuur: Kleurrijke tassen en portemonnees met studs zijn het handelsmerk van Fab. Aan de producten hangt een hartvormig leren label met de merknaam erop. Inmiddels zijn er naast de reguliere ronde studs ook hartvormige studs.
Omzet: 3 miljoen; de omzetprognose voor dit jaar is 4 miljoen.
Opvallend: Fabienne Chapot komt uit een ondernemersgezin. "De hele familie is ondernemer dus ik heb het van jongs af aan meegekregen. Risico nemen zit er gewoon in."
Bekend: Op Facebook telt Fab. deze week 17.677 likes.

Foto's: De oorspronkelijke clutch uit 2007 en een sleutelhanger en portemonnee uit de zomercollectie van dit jaar.

eerste order van
Fab.