• Home
  • V1
  • Leads
  • De eerste order van … GoodPeople

De eerste order van … GoodPeople

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Zoals de eerste koper van de dag de marktkoopman geluk brengt, zo is de eerste commerciële order voor een merk of ontwerper een belangrijke mijlpaal. Ook in creatieve sectoren moet tenslotte omzet worden gemaakt. FashionUnited

vraagt gevestigde modenamen naar hun eerste betalende klant. Aflevering 6, GoodPeople.

Wie was de eerste betalende klant?
Ivo

van Deyzen: “Image. Een bekende multi-brand met vier filialen in Utrecht. Het was 2008 en ik was net begonnen met GoodPeople. Ik had een verlanglijstje gemaakt met winkels waar ik het merk graag zou willen hangen. Ik mocht langs komen en Leendert (Strijland, red.) had een aparte ruimte met een biljarttafel waar ik de collectie kon laten zien. Hij vond het meteen leuk en heeft direct ingekocht. Maar hij zei ook dat hij in een volgende collectie meer vernieuwing wilde zien. Dat heb ik goed in m’n oren geknoopt.”

Wat kocht de eerste klant?
“Ik heb het opgezocht. Hij kocht zes series shirts en zes series truien. Onder andere een V-hals trui met opvallende stiksels; de Fonsy. Die trui hebben we nog steeds in de collectie. In totaal waren het 72 stuks voor zo’n 2400 euro. Best aardig voor een eerste order.”

Memorabel moment?
“Als je net begonnen bent, heb je eigenlijk niets te verliezen. Zodra de eerste klant getekend heeft, heb je dat wel. Je kunt die klant weer kwijt raken. Voor mij is het een uitdaging om klanten ieder seizoen een constante collectie te bieden die ze kunnen verkopen, maar ook steeds te vernieuwen waardoor ze worden verrast. De eerste order was tevens een bevestiging voor mij zelf dat mijn merk verkoopbaar was.”

Geboren verkoper of niet?
“Ik kom uit een familie van ondernemers dus het commerciële aspect van dit werk gaat me vrij makkelijk af. Ik voel wel een gezonde spanning, daardoor blijf ik alert. Maar winkeliers moeten het je ook gunnen, zeker in het begin. Twee jaar geleden heb ik de verkoop uit handen gegeven aan een agent, maar soms ben ik er zelf nog bij. Vooral omdat ik de feedback van onze klanten wil horen.”

Is de eerste klant een klant gebleven?
“Ja, daar ben ik best trots op. Image koopt nu de gehele collectie in.”

Hoe zou u zichzelf als klant typeren?
“Ik vind het prima als een verkoper zijn waar aanprijst, als het maar op een eerlijke en oprechte manier gebeurt. Ik wil het gevoel hebben dat we er beiden beter van worden. Zo ga ik ook met mijn eigen klanten om.”

Wie: Ivo van Deyzen (1981), oprichter van GoodPeople.
Wat: Nederlands merk voor mannenmode in het midden-hoog segment
Verkooppunten: Tachtig winkels in Nederland. Sinds kort is het merk ook in Duitsland en België actief en er is een eigen webshop.
Signatuur: Clean en draagbare overhemden, truien, jasjes en broeken in vrolijke kleuren en met opzettelijke onvolkomenheden zoals grove stiksels en patches.
Omzet: “Mag ik dat voor me houden? We zijn er in ieder geval erg blij mee.”
Opvallend: Met het logo in de vorm van een wolk wil GoodPeople een ultiem gevoel van vrijheid oproepen.
Bekend: GoodPeople timmert aan de weg en staat sinds 2011 op de Modefabriek. Nielson - deelnemer aan het tv-programma ‘Beste Singer-Songwriter’ - draagt het merk tijdens optredens.

Foto rechts: GoodPeople s/s 2013
Foto links: GoodPeople, Fonsy trui uit 2008

eerste order
GoodPeople