• Home
  • V1
  • Leads
  • De eerste order van … Hans Ubbink

De eerste order van … Hans Ubbink

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Zoals de eerste koper van de dag de marktkoopman geluk brengt, zo is de eerste commerciële order voor een merk of ontwerper een belangrijke mijlpaal. Ook in creatieve sectoren moet tenslotte omzet worden gemaakt. FashionUnited vraagt

gevestigde modenamen naar hun eerste betalende klant. Aflevering 9, Hans Ubbink.

Wie
was de eerste betalende klant?

Hans Ubbink: “Een herenmodezaak uit Rotterdam met de prachtige naam ‘ It takes time to make a gentleman’. Later ingekort tot ‘It takes time’. Ik kende de winkel al uit mijn periode als ontwerper van Book’s (Secon Group) en toen ik in 2000 voor mezelf begon, hebben Karin (verantwoordelijk voor de verkoop, red.) en ik een aantal winkels benaderd en uitgenodigd in de showroom. De mannen van ‘It takes time’ kwamen met z’n drieën. Ze hebben de hele collectie bekeken en alles zelf doorgepast. Zij onderkenden direct het verschil tussen mijn werk voor Book’s en mijn eigen label en het sprak ze aan. ‘It takes time’ was een prachtige winkel met veel designer merken. Zij vonden dat mijn label daar goed bij paste.”

Wat kocht de eerste klant?
“Het was een kleurrijke collectie die niet direct door iedereen begrepen of gewaardeerd werd. Mannenmode was nog vrij saai en sober in die tijd en van de metrosexual had nog niemand gehoord. Maar ‘It takes time’ had er vertrouwen in en heeft heel breed ingekocht. Shirts, jasjes, truien en broeken. We hadden een serie met handgeschilderde items en die hebben ze ook genomen. De totale order had een waarde van zo’n 23.000 euro.”

Memorabel moment?
“We hebben het ter plekke gevierd, met de klanten erbij. Ik was heel erg trots op die eerste collectie en erg blij dat zij het verschil konden zien met mijn eerdere werk. Tegelijk kwam het besef dat je met de eerste order ook een enorme verantwoordelijkheid krijgt als merk. Je kunt niet meer terug en wordt in feite medeverantwoordelijk voor het succes van de winkel.”

Geboren verkoper of niet?
“Absoluut niet. Ik vind het heel vervelend om een verkoopverhaal te houden en geloof niet in een puur commerciële aanpak. Samenwerken, plezier hebben, ontspannen blijven zonder de zakelijkheid uit het oog te verliezen, dat zijn factoren die voor mij belangrijk zijn. Net als wederzijds begrip en een persoonlijke relatie met je klanten onderhouden. Dertien jaar geleden was ik met die overtuiging een vreemde eend in de bijt, tegenwoordig hoor je van veel meer ondernemers dat zij hun bedrijf zo willen runnen.”

Is de eerste klant een klant gebleven?
“It takes time’ is een jaar of zes geleden failliet gegaan. Heel vervelend was dat. We waren niet alleen hun best verkopende merk, maar je bouwt ook een hechte persoonlijke band op.”

Verkooptips?
“Het moet een dialoog zijn, geen monoloog. Consumenten zijn goed geïnformeerd, daarom moet de verkoper de specialist zijn. Als ik een computer wil aanschaffen of een nieuwe camera, ben ik blij als de verkoper me dingen kan vertellen die ik zelf nog niet wist.”

Wie: Hans Ubbink (1961)
Wat: Startte in 2000 een herenmodelabel onder eigen naam. In 2001 kwam daar een collectie bij voor dames en in 2005 de denimlijn Blue.
Verkooppunten:
“Ongeveer 100”.
Signatuur: Draagbare pakken en meer casual items met een eigen smoel. Of zoals Ubbink zegt: “Individueel, ontspannen en niet conformistisch.” De collecties van Hans Ubbink gaan niet met de mode mee, ze zijn eigenzinnig en herkenbaar aan kleine grapjes zoals een verrassende voering bijvoorbeeld. Kenmerkend zijn de orginele prints en mooie stoffen.
Omzet: “Nu zo’n 4,5 miljoen euro. Maar het ligt eraan hoeveel winkels failliet gaan dit jaar.”
Opvallend: Ubbink beperkt zich niet tot kleding. Zo is er het ‘Hu.man Holidays’ een reeks ‘vakantiedoeboeken’ waarvan inmiddels tien edities zijn gepubliceerd. ‘Hu.man Light’ is een lamp voor in de winkels of thuis. Ook heeft hij grote modeshows – met soms meer dan duizend gasten - gegeven op originele locaties als de Paradiso, het Amsterdamse bos, theater Carré en in een loods op de NDSM-werf.
Bekend:
Hans Ubbink staat bekend om zijn eigenzinnige mode, persoonlijke aanpak en aimabele karakter. Bekende Nederlanders als Ellen ten Damme, Bart Chabot en Huub Stapel dragen kleding van zijn merk.

Foto: Hans Ubbink, AW13

Dit was de laatste aflevering van deze rubriek.
eerste order van
Hans Ubbink