• Home
  • V1
  • Leads
  • De eerste order van … Janice

De eerste order van … Janice

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Zoals de eerste koper van de dag de marktkoopman geluk brengt, zo is de eerste commerciële order voor een merk of ontwerper een belangrijke mijlpaal. Ook in creatieve sectoren moet tenslotte omzet worden gemaakt. FashionUnited

vraagt gevestigde modenamen naar hun eerste betalende klant. Aflevering 4, Janice.

Wie

was de eerste betalende klant?
Janice: “Dat was Allure in Breda. Een damesmodezaak in het hoogsegment met allemaal kleine, bijzondere labels. Ik vond het een heel leuke winkel die goed paste bij mij en mijn label.”

Wat kocht de eerste klant?
“Dat weet ik niet meer precies. Eerlijk gezegd had het me ook niets uitgemaakt als Allure maar één item had besteld. Ik was zo blij dat de order werd geplaatst.”

Memorabel moment?
“Zeker. Ik was nog maar net met prêt-à-porter gestart. In de vijf jaar daarvoor had ik alleen couture gemaakt. Mijn vader (horecaondernemer, red.) vond het hoog tijd dat ik eens wat beter zou gaan verdienen en had mijn toenmalige agent aangenomen. Daar ben ik hem nog steeds dankbaar voor. Allure was dus de eerste winkel die de nieuwe lijn inkocht. Toen was de kop eraf.”

Geboren verkoper of niet?
“Nee, verkopen is niets voor mij. Gelukkig heb ik altijd heel goede agenten gehad die dat voor mij hebben gedaan.”

Wat is het meest bijgebleven van de eerste klant?
“De eigenaar van de winkel was naar de catwalkshow gekomen. Hij zat naast kunstenares Ans Markus en kon het daar goed mee vinden. Maar mijn agent en ik hadden het zo druk dat we hem straal voorbij waren gelopen. Toen we later op de avond hoorden wie hij was, hebben we meteen een praatje aangeknoopt. ‘Dat doe je alleen omdat ik een winkel heb,’ zei hij. Dat hebben we ronduit toegegeven en gelukkig kon hij die eerlijkheid wel waarderen. Het was het begin van een lange samenwerking.”

Is de eerste klant een klant gebleven?
“Sinds kort is Allure geen klant meer. Ze hebben het concept van de winkel veranderd en daar paste mijn merk niet meer in.”

Waaraan hecht je zelf als klant?
“Ik word bij voorkeur geholpen door een winkelmedewerker die wat ouder en meer ervaren is, liever niet door zo’n jong ding. Als ik ooit een eigen winkel start wil ik daar ook een oudere dame in.”


Wie: Modeontwerper Janice, geboren Jan Bosmans (1985)
Wat:
Prêt-à-porter, bedrijfskleding en couture.
Verkooppunten:
“Vijftien in Nederland en een of twee in België.”
Signatuur:
Exuberant en feestelijk. “Ik vind details belangrijk, het maken van jasjes ligt mij bijvoorbeeld goed. Ik maak geen ‘basics’.”
Omzet:
“Ik heb sinds een jaar een nieuwe zakenpartner en het gaat erg goed. In deze tijd draait het om zo min mogelijk kosten maken en zo veel mogelijk verdienen en dat lukt.” Lachend: “Het is geen hobby meer nee, het bedrijf maakt winst.”
Opvallend: Zakelijk is het de ontwerper niet altijd voor de wind gegaan. In mei van dit jaar werd zijn naaiatelier door de rechtbank in Den Bosch failliet verklaard. Volgens de curator omdat een belangrijke opdrachtgever, stoffenfabrikant Vlisco, was weggevallen. In 2010 ging het confectieatelier Fion van de ontwerper ten onder, waarna hij een doorstart maakte.
Bekend:
Janice deed in 2007 mee aan het eerste seizoen van tv-programma Project Catwalk. De ontwerper kleedt beroemdheden zoals Leontien Borsato, Glennis Grace, Hind, Bridget Maasland, Berget Lewis en Do. Presentatrice Wendy van Dijk droeg in december een jurk van zijn hand tijdens de finale van The Voice of Holland (foto). Sinds kort is hij lifestyle deskundige bij Shownieuws op SBS 6.

eersteorderrubriek
eerste order van
JANICE