• Home
  • V1
  • Leads
  • De eerste order van … Jeanine van Eerd

De eerste order van … Jeanine van Eerd

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Zoals de eerste koper van de dag de marktkoopman geluk brengt, zo is de eerste commerciële order voor een merk of ontwerper een belangrijke mijlpaal. Ook in creatieve sectoren moet tenslotte omzet worden gemaakt. FashionUnited vraagt

gevestigde modenamen naar hun eerste betalende klant. Aflevering 3: Jeanine van Eerd.

Wie

was de eerste betalende klant?
Jeanine van Eerd: “Dat waren de zussen Marisa en Mariella van Angel Basics in Amsterdam. Ik kan me goed herinneren dat ik heel erg m’n best moest doen. Mariella heeft veel gereisd en onder meer Diane von Furstenberg naar Amsterdam gehaald. Ik kwam met het eveneens Amerikaanse T-shirt label Michael Stars. Geweldige T-shirts die vijf jaar meegaan, maar wel iets duurder zijn dan een gewoon T-shirt. Mariella geloofde er niets van. Ik moest haar echt overtuigen van de kwaliteit.”

Wat kocht de eerste klant?
“Ze heeft Michael Stars ingekocht. De minimale ordergrote was honderd stuks, het precieze bedrag weet ik niet meer.”

Memorabel moment?
“Nou en of. Ik was net voor mezelf begonnen en verkocht naast Michael Stars ook het jeansmerk Rock & Republic met broeken van 500 euro. Ik werd voor gek verklaard, maar het liep wel. De eerste order voor Michael Stars was het bewijs dat ik het goed had gezien. Naar het merk moest ik me eveneens bewijzen. Je wordt als agent toch afgerekend op je score. Dat we nu distributeur zijn van Michael Stars, is veelzeggend.”

Geboren verkoper of niet?
“Bij mij is dat echt met de paplepel ingegoten. Mijn ouders hadden samen een agentuur, maar ik ben in 2004 voor mijzelf begonnen. Toen mijn vader in 2007 overleed, hebben mijn moeder en ik onze bedrijven gefuseerd en nu runnen wij Van Eerd Fashion Group samen.”

Verkooptips?
“Wees jezelf en wees eerlijk. Ik geloof in karma en dat je als agent je echt moet inleven in de klant, in diens winkel en het concept. Alleen dan kun je de klant begrijpen en adviseren en samen tot de juiste merkenmix komen.”

Is de eerste klant een klant gebleven?
“Angel Basics koopt Michael Stars nu – na negen jaar - nog steeds en daar zijn uit onze portfolio het merk Hale Bob, ook uit de Verenigde Staten, en het cashmerelabel Not Shy bijgekomen.”

In het kort
Wie: Jeanine van Eerd (1976)
Wat: Oprichter en eigenaar van modeagentschap Van Eerd Fashion Group met achttien merken in portefeuille en zes medewerkers.
Verkooppunten: “Wij hebben veel verschillende soorten winkels als klant, naast damesmodewinkels ook schoenenzaken en lifestylewinkels. In totaal heeft Van Eerd Fashion Group 450 retailklanten.”
Signatuur: Vrouwelijk, kleurrijk en sprekende mode- en accessoiremerken in het hogere segment.
Financiën: “Het is een gezonde onderneming. We hanteren een actief debiteurenbeleid want als distributeur moet je voorfinancieren en veel risico nemen. Wanneer klanten betalingsproblemen hebben, proberen we dat samen op te lossen zodat wij kunnen blijven uitleveren.”
Opvallend: Van Eerd Fashion Group is zeer actief op social media zoals Facebook. Zo heeft de agent/distributeur een vaste stagiaire van TMO die retailklanten helpt met het opzetten van social media-acties voor consumenten.
Bekend:: Twee keer per jaar wordt de ‘Van Eerd fashion flirt’ georganiseerd, een open dag voor winkeliers in eigen huis, een fraaie villa in Hilversum. Daarnaast staat Van Eerd ieder seizoen met een aantal merken op modevakbeurs Modefabriek.

Foto's: Michael Stars, SS13

eerste order van
eersteorderrubriek
jeanine van eerd
Michael stars
van eerd fashion group