• Home
  • V1
  • Leads
  • De eerste order van … Marga Weimans

De eerste order van … Marga Weimans

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Zoals de eerste koper van de dag de marktkoopman geluk brengt, zo is de eerste commerciële order voor een merk of ontwerper een belangrijke mijlpaal. Ook in creatieve sectoren moet tenslotte omzet worden gemaakt. FashionUnited vraagt

gevestigde modenamen naar hun eerste betalende klant. Aflevering 1: Marga Weimans.

Wie

was de eerste betalende klant?
Marga Weimans: “De Surinaamse comediënne Jetty Mathurin, een oude vriendin van mijn moeder. Ik was net afgestudeerd en Jetty plaatste meteen een grote order voor drie op maat gemaakte theaterkostuums.”

Waar bestond de order uit?
“Een monumentale baljuk, een rood lingeriejurkje en een blauwe koningsmantel. Nadat we de order hadden doorgesproken ben ik naar huis gegaan en met mijn man gaan zitten om de prijs te bepalen. Hij is architect en had toen meer ervaring met het maken van offertes dan ik. Alle kosten en uren meegewogen kwamen we uit op een bedrag van vijfduizend euro. Ik weet nog goed dat ik dat heel veel geld vond, maar toen ik eenmaal aan de slag was en merkte hoeveel tijd en handwerk erin gingen zitten, bleek het toch wel een passend bedrag.”

Memorabel moment?
“Zeker, behalve deze order had ik kort na mijn afstuderen ook de ID Styling Award gewonnen (een Britse ontwerpprijs met 3000 pond prijzengeld, red.), dat betekende dat ik direct van mijn werk kon rondkomen. Daarnaast was de grote baljurk voor Jetty de eerste monumentale – van het lichaam afstaande – jurk die ik heb gemaakt. Daar ben ik later veel verder mee gegaan.”

Geboren verkoper of niet?
“Mijn werk is vrij uitgesproken, dat verkoopt zichzelf. Mijn eigen ideeën, bijvoorbeeld voor een tentoonstelling waarin mijn werk wordt gebruikt of voor een jurk, kan ik meestal wel goed verkopen.”

Verkooptips?
“Wanneer je iets wil verkopen moet je heel goed nadenken over je publiek. Ik denk ook dat het belangrijk is dat je werk actueel en maatschappelijk relevant is en blijft. Of het nou kunstzinnig werk is dat je verkoopt of niet.”

Is de eerste klant een klant gebleven?
“Jetty heeft geen nieuwe orders geplaatst maar ze is wel fan gebleven. Na afloop van mijn show tijdens Amsterdam Fashion Week in juli heeft ze gespeecht en gezegd dat ik niet moest vergeten dat zij mijn eerste klant was. Theaterkostuums maak ik wel nog steeds.”

Hoe zou u zichzelf als klant typeren?
“Ik hou heel erg van mode, maar ga in een winkel het liefst m’n eigen gang. Een gevarieerd winkelaanbod heeft mijn voorkeur. Zoals bij Wendela van Dijk in Rotterdam, daar kom ik graag.”

In het kort
Wie:
Marga Weimans (1970)
Wat: Een couturier die bekend staat om haar uitzonderlijke en theatrale creaties. Weimans maakt vaak gebruik van onverwachte materialen zoals hout, polyester en purschuim.
Verkooppunten: Weimans’ werk is nog niet in een winkel te koop. Zij heeft een aantal coutureklanten en haar creaties zijn te zien in het theater. Zowel het Groninger Museum als het Historisch Museum Rotterdam kopen regelmatig werk van haar.
Signatuur: Sculpturaal, experimenteel en spookjesachtig.
Financiën: Weimans: “Mijn omzet is hoog, maar ik stop ook veel geld in experimenten en productontwikkeling. Ik zou graag mijn inkomsten willen verhogen, zodat ik meer kan investeren en dus kan groeien als bedrijf.”
Opvallend: Begon op 36-jarige leeftijd met een mode-opleiding aan de Antwerpse Koninklijke Academie voor Schone Kunsten. Daarvoor studeerde ze bestuurskunde en werkte als beleidsmedewerker voor de gemeente Rotterdam.
Bekend: Weimans debuut op Amsterdam Fashion Week afgelopen zomer was een groot succes en een doorbraak op publicitair vlak. Een paar citaten: ‘Marga Weimans verhoogt het Amsterdams modepeil’ (Elsevier). ‘Indrukwekkende coutureshow’ (Elle) en ‘Een enorme verrassing’ (NRC).

Foto links: Marga Weimans, catwalkshow AFW juli 2012
Foto rechts: Wonderland, 2009, fotografie Menno Bouma


eersteorder
eerste order van
Marga Weimans