• Home
  • V1
  • Leads
  • De eerste order van … Spijkers & Spijkers

De eerste order van … Spijkers & Spijkers

26 okt. 2012

Leads

Zoals de eerste koper van de dag de marktkoopman geluk brengt, zo is de eerste commerciële order voor een merk of ontwerper een belangrijke mijlpaal. Ook in creatieve sectoren moet tenslotte omzet worden gemaakt. FashionUnited

vraagt gevestigde modenamen naar hun eerste betalende klant. Aflevering 2: Spijkers & Spijkers.

Wie

was de eerste betalende klant?
Truus Spijkers: “Het Japanse warenhuis Adam & Rope plaatste een grote order. We waren voor het eerst in Parijs en stonden met onze eerste collectie voor zomer 2001 in de salon van Carola de Bona. Het was een goed plekje, naast ons stonden een paar Britse ontwerpers met veel meer verkoopervaring dan wij. Op hun advies hebben we bij de eerste order om een aanbetaling gevraagd.”

Wat kocht de eerste klant?
“Heel ingewikkelde tops en broeken van gesteven zijde met allemaal plooitjes. Moeilijke kledingstukken die eigenlijk niet gewassen konden worden, maar dat kon de inkoper van Adam & Rope niets schelen. In Japan was men toen juist op zoek naar bijzonder werk van jonge ontwerpers. Het kon ze bijna niet moeilijk genoeg zijn.”

Memorabel moment?
“We waren dolblij, je gaat toch naar zo’n salon om te verkopen. Om ons heen stonden bovendien allemaal andere ontwerpers die toen niets hebben verkocht. Hoeveel stuks Adam & Rope precies heeft ingekocht weet ik niet meer, wel weet ik nog dat de order een waarde had van twintigduizend gulden (ruim negenduizend euro). Daarmee konden wij weer even voort.”

Geboren verkoper of niet?
“Niet echt, we hadden wel een beetje ervaring in de branche en orderformuliertjes meegenomen, maar ter plekke hebben we toch het meest gehad aan de tips van onze Britse buren. Ik zou dan ook iedereen aanraden om in zo’n geval goed te luisteren naar mensen met meer ervaring. Nog steeds ben ik niet dol op verkopen, onze agenten kunnen dat veel beter. Maar ik vind het wel heel nuttig om onze klanten te spreken. Om te horen of ze op- of aanmerkingen hebben en of de doorverkoop goed is.”

Is de eerste klant een klant gebleven?
“Het warenhuis is heel lang klant gebleven, maar inmiddels niet meer. Er kwam een nieuwe inkoper en die maakte andere keuzes. Ik weet eigenlijk niet eens of de winkel nog bestaat. Grappig genoeg doet onze tweede lijn Sis het nu heel erg goed in Japan.”

In het kort
Wie: Truus en Riet Spijkers (1970).
Wat: Starten in 2000 modelabel Spijkers en Spijkers. Sinds 2006 worden nieuwe collecties geshowd tijdens fashion week in Londen. In 2010 wordt de tweede lijn Sis gelanceerd.
Verkooppunten: 50 in 8 landen. In Nederland wordt het merk onder meer verkocht bij Margreeth Olsthoorn, Margriet Nannings en Van Ravenstein.
Signatuur: Grafisch, kleurrijk en comfortabel. Sprekende mode voor krachtige vrouwen.
Opvallend: Winnen in 1997 de Robijn Fashion Award met een experimentele modecollectie die volgens Jose Teunissen - dan modejournalist bij Trouw - ‘niet direct commercieel en verkoopbaar is’. Bij dezelfde gelegenheid zegt Truus Spijkers: “Ons hart ligt nu eenmaal bij het experiment, we houden ons bezig met vorm en constructie. Onze kleding is vaak met een kleine wijziging heel draagbaar te maken en dat aspect willen we in de toekomst graag verder ontwikkelen.”
Bekend: De blonde, eeneiige tweeling is een opvallende verschijning, maar het tweetal staat eigenlijk zelden in de spotlights en sjouwt niet alle modefeestjes af. Wel showen zij ieder seizoen hun Sis collectie tijdens fashion week in Amsterdam, maakten een brillenlijn voor Specsavers en een promo-jurkje voor bierfabrikant Bavaria. In 2011 organiseerde het museum voor moderne kunst in Arnhem een overzichtstentoonstelling ter ere van het tienjarig bestaan van het label.

Foto klein: Collectie SS 2001
Foto groot: Collectie SS 2013