‘De hoed is nog een hoogdrempelig product’

Je kop boven het maaiveld uitsteken is in het persoonlijke leven al lastig, laat staan in het zakenleven. Toch zijn er ondernemers die de stap durven zetten. In de rubriek ‘Mijn Niche’ aandacht voor deze durfals. Deel 6: Eudia, het hoedenlabel van Evelien Smit

(27). Een hoed of fascinator (haaraccessoire) van Eudia, Grieks voor ‘mooie dag’, kost gemiddeld 200 euro.

W‘De hoed is nog een hoogdrempelig product’at is het verhaal achter Eudia?
“Vanaf mijn tienerjaren spaar ik hoeden. In elk land waar ik kwam, nam ik een hoed mee als souvenir – en dat doe ik nog steeds trouwens – maar ik wilde op een gegeven moment zelf hoeden leren maken. Ik ben naast mijn studie (onder andere bedrijfskunde, red.) lessen gaan volgen bij een hoedenmaker in Amsterdam. Toen ik na mijn studies in 2009 een baan had waarin ik mijn creativiteit niet kwijt kon, besloot mijn eigen hoedenlabel op te zetten. Ik dacht ‘Ik kan het beter nu doen, dan als ik zestig ben en denk, had ik maar..’.”

Dat was twee jaar geleden. Waaruit bestaat de collectie van Eudia nu?
“Voornamelijk doe ik maatwerk. Samen met een klant kom ik tot een ontwerp in mijn atelier aan de Amsterdamse Singel - de pop-up store die is gebleven en die ik nu deel een bruidsmodeontwerpster. Ik voer twee collecties per jaar, de lijnen It’s a beautiful day / It’s a beautiful evening / It’s a beautiful city zijn totaal zes à zeven stuks groot. Verkopen doe ik vanuit mijn atelier en webshop, bij concept stores Amfi en Kiboots in Amsterdam, en een winkel in Den Haag.”

Hoe ziet je gemiddelde dag eruit?
“Ik begin elke dag met e-mail. De ene dag besteed ik aan het zakelijke gedeelte, zoals administratie en gesprekken met investeerders en de bank, de andere dag aan het ontwerpen zelf, het creatieve gedeelte. Het is een continue struggle. Werk ik aan ontwerpen denk ik ‘Ik moet die mail nog uitsturen’, andersom denk ik ‘Ik heb die opdracht voor een klant nog liggen’. Maar, beide kanten van de business spreken me evenveel aan. Ik heb plezier aan het strategisch in de markt zetten van mijn merk.”

Wat is het moeilijkst van een specialisme in hoeden?
“De uitdaging van hoeden is dat de hoed nog een hoogdrempelig product is. Tientallen jaren geleden is de hoed verdwenen uit het modebeeld. Nu merk ik wel dat het jongere publiek hoeden dragen weer leuk begint te vinden. Dat komt onder andere ook dat ketens
als H&M en Zara hoofddeksels in de collectie hebben opgenomen.”

Dit jaar kwam je naam steeds vaker langs: een pop-up store, een samenwerking met Kiboots, meedoen aan het Downtown businessprogramma tijdens de Amsterdam Fashion Week? Waar ben je naar op zoek?
“Mijn doel is de hoed weer terugbrengen in het straatbeeld. Ik ben mede om die reden op zoek naar een investeerder, zodat ik naast maatwerk een productielijn kan aanbieden aan het grote publiek. Ik wil niet concurreren met ketens hoor, want ik wil wel een bepaalde kwaliteitsstandaard behouden. Ook zou ik graag een gelimiteerde lijn opzetten met tien unieke stuks. Daarbij wil ik groeien: meer verkooppunten in Nederland en op de den duur ook in het buitenland. Wat betreft de samenwerkingen, die vind ik gewoon leuk om te doen. Je kunt elkaars grenzen opzoeken. Momenteel werk ik met een Duitse jongen van het streetwearlabel Simon & Me aan een limited baseball pet, die binnenkort zal verschijnen. ”

Wat zijn hoogtepunten?
“Het zijn vooral steeds kleine hoogtepuntjes, merk ik, bijvoorbeeld pitchen op de Amsterdam Fashion Week. Natuurlijk kan ik ook erg genieten van een ontwerp dat wordt gedragen op Prinsjesdag, maar het mooist vind ik als iemand van mijn doelgroep - het jongere publiek - een hoed wil aanschaffen. Bijvoorbeeld een stylist die steeds hoeden komt lenen en dan na een paar keer zegt ‘Goh, nu wil ik er zelf een’.”
 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN