De Inkoopdag rolt concept verder uit
bezig met laden...
Praag: “Het is leuk om te zien dat iedere editie meer exposanten trekt. Op dit moment hebben we ongeveer 140 merken op de beurs.” Dit zijn twintig deelnemers meer dan de vorige keer. Een van de nieuwelingen op de beurs is het merk By-Bar Amsterdam. Het slechts vijf jaar oude label gelooft in het concept van de Inkoopdag en is daarom enthousiast te mogen deelnemen. De twee heren van mannenmodelabel Corinno Milano vinden het concept zeker goed en de aankleding van de beurs ook, alleen de opkomst valt zwaar tegen. De onbekendheid van het evenement wordt als reden gegeven. De onderneming zelf was tot voor kort ook niet bekend met de beurs. Via kennissen is het bedrijf getipt om mee te doen aan de Inkoopdag. Of ze de volgende keer weer op de beurs zullen staan, hangt af van de opkomst in de middag.
Vanaf 2015 vindt de Inkoopdag vier keer per jaar plaats
Het idee achter het beursconcept is de korte termijnhandel een impuls te geven. De deelnemende merken kunnen goedlopende artikelen tussen de tweejaarlijkse vaste inkoopperiodes aan winkeliers verkopen. Winkeleigenaren kunnen op de Inkoopdag hun aanbod op korte termijn aanvullen en uitbreiden. Volgens Praag moeten zij vaker de kans krijgen om hun bedrijf te verbeteren. Daarom zal de Inkoopdag vanaf 2015 vier keer per jaar plaatsvinden. “We willen een markt creëren waarbij winkeliers meteen kunnen zien wat ze morgen in de winkel kunnen hangen,” zegt Praag. “We zijn een ontzettend kleine organisatie. We werken met een hoop 'oproepkrachten', zoals consultants en zzp'ers. Het zijn vaak mensen uit ons eigen netwerk. Dat maakt het heel gezellig en dat straalt het ook uit naar de beurs.”
De Inkoopdag kijkt ook buiten de landgrenzen
In het buitenland hebben bedrijven interesse om het concept van de Inkoopdag over te nemen. Praag wil nog geen namen of steden noemen, omdat nog niets vast staat. De afgelopen tijd heeft de organisatie geïnvesteerd in het genereren van een database, een database van alle bedrijven in Europa die zich bezighouden met fast fashion. Met deze bedrijven wordt vervolgens in gesprek gegaan. “Wat ik heel bijzonder vind aan zo'n beurs is dat alle partijen dezelfde belangen hebben. Eigenlijk kunnen ze elkaars concurrent niet zijn. De merken moeten elkaar in een winkel juist aanvullen.” Medio februari wordt bekend welke landen geïnteresseerd zijn in het concept.
Luuk Krekels
Fotografie: Linsey Kuijpers