DE Luxe Rating: eerste ratingbureau voor luxemerken
bezig met laden...
Het
DE Luxe Rating beoordeelt op vakmanschap en imago
DE Luxe Rating gaat modebedrijven uit het hoogsegment beoordelen op creativiteit (originaliteit, innovatie), knowhow (zeldzaamheid, specialisatie, productieprocessen), financiële prestaties (winstgevendheid, beleid, investeringen), bestuur (besluitvorming, arbeidsorganisatie, management, communicatiestrategie) en het imago (reputatie, merkwaarde, klantwaardering). Het onderzoeksbureau doet dit onder meer aan de hand van vragenlijsten onder klanten.Bedrijven die worden opgenomen krijgen een algehele beoordeling, zoals AAA, AA, A, BBB. DE Luxe Rating werkt daarmee volgens hetzelfde scoreysteem als andere grote ratingbureaus. DE Luxe Rating gaat ook onafhankelijk advies verlenen om de ontwikkeling van bedrijven te bevorderen.
Volgens Carles veel vraag was er veel vraag naar een keurmerk. Afgezien van zwaargewichten als Louis Vuitton, Gucci en Prada, is de sector samengesteld uit een veelheid van kleine bedrijven. “De luxe-industrie is onvoldoende bekend en heeft internationaal geen mondiaal gezicht," vindt Carles. "Om de luxe-industrie zichtbaarder te maken is het noodzaak dat er ratings komen die verder gaan dan de financiële toestand van een bedrijf.”
De initiatiefnemers hopen met het keurmerk de bekendheid van luxemerken te bevorderen en hen wereldwijd zichtbaar te maken. DE Luxe Rating richt zich niet meteen op de grote spelers. “Ons doel is in eerste instantie luxebedrijven met een omzet tussen de 30 en 250 miljoen euro,” aldus Carles. Onder die categorie vallen ongeveer driekwart van de luxemerken in de industrie.
Foto: Atelier Valentino