• Home
  • V1
  • Leads
  • ‘De Nederlandse consument is niet chauvinistisch genoeg’

‘De Nederlandse consument is niet chauvinistisch genoeg’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Mode van Hollandse bodem wordt nog teveel geshowd en hangt te weinig in de kast, vinden Laura van Erkelens en Ben Johnny. De oprichters van Fashion NL, een online en offline platform dat Nederlandse modelabels promoot, organiseren

daarom in samenwerking met jong modelabel Mélangetrois van 12 tot en met 31 januari Wardrobe #01 in Magna Plaza in Amsterdam: een concepstore waar een damesgarderobe wordt verkocht bestaande uit 46 items van Nederlandse ontwerpers.

Uit

de collecties van onder meer And Beyond, Bas Kosters, Susan Bijl, Bravoure, Mada van Gaans, Femke Agema, Sophie #1234567 en Vlieger en Vandam zijn ontwerpen gekozen die samen een vrouwengarderobe vormen. Met het initiatief, dat onderdeel is van het Downtown programma van de Amsterdam Fashion Week, wil Van Erkelens aandacht vragen voor modelabels van eigen bodem en de consument aanzetten om te investeren in een Hollandse garderobe.

“Over het algemeen hebben Nederlanders die niet in de modescene zitten nog niets met Nederlandse mode,” legt Van Erkelens uit. “De meeste Nederlanders met een G-star broek weten bijvoorbeeld niet dat het een Nederlands merk is. De Nederlandse modeconsument is niet chauvinistisch genoeg. Wij willen dat veranderen.”

In eerste instantie wil Van Erkelens de Nederlandse consument aanspreken, maar de initiatiefneemster hoopt ook andere retailers aan te zetten om in zee te gaan met Dutch designers. “Door aandacht te vragen voor Nederlandse modelabels hopen we dat er meer Nederlandse ontwerpen bij consumenten in de kast komen te hangen. Het zou mooi zijn als door Wardrobe ook retailers geïnteresseerd worden om collecties van Nederlandse ontwerpers in te kopen.”

Nederlandse ontwerpers kunnen kosteloos meedoen met de eerste editie van Wadrobe, maar de organisatie rekent per verkocht kledingstuk een commissie van 20 procent. Van Erkelens heeft plannen om in juli een mannenversie van Wardrobe te lanceren en wil het evenement ook buiten de Nederlandse landsgrenzen gaan organiseren.

Het liefst ziet de organisator dat consumenten de conceptstore uitgaan met een jersey jurkje van Bas Kosters gecombineerd met een zijden sjaal van And Beyond en een tas van Susan Bijl. “Het is geen basisgarderobe geworden, nee,” lacht Van Erkelens. “Elk ontwerper heeft zijn eigen stijl. Wardrobe is een eclectische verzameling die de
Nederlandse mode van vandaag de dag weerspiegelt.”

Wardrobe weerspiegelt de Nederlandse mode van vandaag de dag
Berber Soepboer, mede-eigenaresse van Soepboer & Stooker dat jonge ontwerpers als Bas Kosters verkoopt, juicht het initiatief toe. De ondernemer merkt net als Van Erkelen dat Hollandse mode nog niet erg leeft onder de gemiddelde Nederlander. ”De meeste mensen zijn nog niet bekend met kleding van jonge ontwerpers en daardoor niet gewend het te dragen of er veel geld aan uit te geven. Dat maakt het ook moeilijk voor inkopers en ondernemers,” legt Soepboer uit.

Soepboer denkt dat Wardrobe positief kan bijdragen aan het imago van Nederlandse ontwerpen. “Normaal gesproken zien consumenten alleen ontwerpen van Nederlandse designers in een modeshow, maar dat is toch anders,” legt de winkelier uit. “Dan is het tot in detail gestyled en is het moeilijk voor hen om zich daar mee te identificeren. Het maakt een groot verschil als ze de ontwerpen kunnen zien hangen en passen.”

fashionnl
soepboer & stooker
wardrobe