‘De Nederlandse consument is niet chauvinistisch genoeg’
bezig met laden...
Uit
“Over het algemeen hebben Nederlanders die niet in de modescene zitten nog niets met Nederlandse mode,” legt Van Erkelens uit. “De meeste Nederlanders met een G-star broek weten bijvoorbeeld niet dat het een Nederlands merk is. De Nederlandse modeconsument is niet chauvinistisch genoeg. Wij willen dat veranderen.”
In eerste instantie wil Van Erkelens de Nederlandse consument aanspreken, maar de initiatiefneemster hoopt ook andere retailers aan te zetten om in zee te gaan met Dutch designers. “Door aandacht te vragen voor Nederlandse modelabels hopen we dat er meer Nederlandse ontwerpen bij consumenten in de kast komen te hangen. Het zou mooi zijn als door Wardrobe ook retailers geïnteresseerd worden om collecties van Nederlandse ontwerpers in te kopen.”
Nederlandse ontwerpers kunnen kosteloos meedoen met de eerste editie van Wadrobe, maar de organisatie rekent per verkocht kledingstuk een commissie van 20 procent. Van Erkelens heeft plannen om in juli een mannenversie van Wardrobe te lanceren en wil het evenement ook buiten de Nederlandse landsgrenzen gaan organiseren.
Het liefst ziet de organisator dat consumenten de conceptstore uitgaan met een jersey jurkje van Bas Kosters gecombineerd met een zijden sjaal van And Beyond en een tas van Susan Bijl. “Het is geen basisgarderobe geworden, nee,” lacht Van Erkelens. “Elk ontwerper heeft zijn eigen stijl. Wardrobe is een eclectische verzameling die de
Nederlandse mode van vandaag de dag weerspiegelt.”
Wardrobe weerspiegelt de Nederlandse mode van vandaag de dag |
Soepboer denkt dat Wardrobe positief kan bijdragen aan het imago van Nederlandse ontwerpen. “Normaal gesproken zien consumenten alleen ontwerpen van Nederlandse designers in een modeshow, maar dat is toch anders,” legt de winkelier uit. “Dan is het tot in detail gestyled en is het moeilijk voor hen om zich daar mee te identificeren. Het maakt een groot verschil als ze de ontwerpen kunnen zien hangen en passen.”