De modeweken voor de herenmode en de Haute Couture in Parijs hebben de vakbeurzen die bijna gelijktijdig plaatsvonden niet overschaduwd. De winteredities van de beurzen in de Porte de Versailles waren bemoedigend voorde textiel- en kledingbranche, die door de Europese crisis zwaar op de proef wordt gesteld. "Het is ons vak voortdurend in te spelen op de uitdagingen die de globalisering ons stelt. Om het hoofd boven water te houden, moeten we vooruitzien, en ontmoetingen en uitwisseling van kennis bevorderen," constateert Jean-Pierre Mocho, voorzitter van de Fédération Française de Prêt-à-Porter Féminin. De aanwezigheid van duizenden inkopers, distributeurs en stylisten toonde aan dat het teruglopen van het aantal opdrachten, de achteruitgang in textielaankopen (-2,1% in Frankrijk in 2011) en het verlies van de triple A-status geen belemmering vormen voor het bezoeken van de vakbeuzen.
"Het
aanbod duidelijker neerzetten en het geheel dynamischer maken, om Parijs als modehoofdstad te behouden." Zo vatten de managers van WSN Développement, Xavier Clergerie en Bertrand Foäche, de strategie samen waarmee ze er weer bovenop willen komen. Het aanbod vormt meer een geheel dan voorheen, maar is zeker niet kleiner geworden. De zeer goed bezochte beurs Who's Next Prêt-à-Porter - na een fusie van Who's Next en Prêt-à-Porter zo'n zeven maanden geleden - vormt hier een goed voorbeeld van. In vier dagen verwelkomde het vernieuwde evenement in totaal 65.682 bezoekers. Volgens organisator WSN Développement komt de grote ontdekking van de nieuwe formule uit het segment Mr Brown: "De inkopers, die in grote aantallen aanwezig waren, en exposanten waren bijzonder enthousiast over de organisatie, zowel wat betreft de decorkeuze als over de aanwezige merken. De sfeer en het inzetten van activiteiten met een grote toegevoegde waarde (avondopenstellingen, live showcases, trendforum, WAD-expositie ...) hebben ook bijgedragen aan het bevestigen van de persoonlijkheid van dit segment." Daar hoeft niets meer aan verbeterd te worden. Maar voor een nog beter geslaagde editie mikt WSN over twee jaar op 50 procent buitenlandse bezoekers, tegenover 32 procent (21.286 kaarten) inkopers uit het buitenland nu.
Deze tendens is tegenovergesteld aan de internationale lingeriebeurs (Eurovet), die wel een sterke internationale groei liet zien. Van de 18.604 bezoekers kwam 59 procent uit het buitenland, met Italië voorop, gevolgd door Duitsland en Groot-Brittannië. Ondanks de economische omstandigheden was het lingeriefeest een groot succes: "De sfeer was zeer dynamisch en hoopvol", bevestigt Hubert Lafont - algemeen directeur van Groupe Barbara. "We zijn heel blij met het grote aantal cliënten dat tijdens onze eerste deelname aan de beurs naar de stand gekomen is. Onze contacten in Europa en het Midden-Oosten zijn zeer bevredigend. De meeste van onze bezoekers kwamen uit Frankrijk, België, Duitsland en Spanje (…). We hebben goede hoop dat onze verkoop de komende maanden aanzienlijk zal toenemen dankzij de contacten die we op deze beurs hebben gelegd", vertelt Stefan Breitbach van Skiny.
Tussen de meest creatieve exposanten vielen vooral de vertegenwoordigers van de Nederlandse mode op. "Ik bezocht dit weekend Bijorhca, Who's Next-Prêt à Porter en Man, en ik was aangenaam verrast door de aanwezigheid van een grote hoeveelheid Nederlands talent: Ineke Otte en Mecky van den Brink op Eclat de Mode bijvoorbeeld," schrijft Amanda enthousiast op het blog van Mindalicious. "Er zijn in Nederland heel wat merken die alleen nog maar ontdekt hoeven te worden," volgens Stephen Waals van Wave-Up, de organisatie achter Green Orange, dat Nederlandse merken op ethische en ecologische basis helpt bij het ontwikkelen van hun exportmarkt.
Genoeg nieuws dus om te bewijzen dat Parijs ruimdenkend kan blijven – zelfs in een tijd waarin ‘Made in France’ het nationale motto geworden is.