De reeks vakbeurzen in Parijs met de nieuwste van de herfst-/wintermode 2011-2012, is zeer bevredigend verlopen, zowel in termen van bezoekersaantallen als wat de algemene reacties betreft. Eerste balans: de algemene trendwas gericht op upgrading. De beurzen richten zich meer en meer op het hogere segment en bieden een overvloedig en doordacht totaalaanbod.
Prêt-à-Porter Paris, en de twee duo’s - Who's Next en Première Classe; en de Salon International de la lingerie en Interfilière, de drie evenementen waar het meest naar werd uitgekeken, proberen alle een kwaliteitsstijging te bewerkstelligen. Who's Next heeft zichzelf geheel nieuwe ontwerpers cadeau gedaan, die inkopers van multibrands willen bereiken die op zoek zijn naar exclusiviteit. De tentoonstellingsruimte Fame l’Atelier, bracht op 150m2 designercollecties van een tiental merken samen, waarvan de helft nieuw was, zoals Yael Landman, Lou de Beauregard, Anaëlle Peridot, I Congini of The Black Line by Barbara.
Ondertussen lanceerde elders in de hoofdstad de grote damesmodebeurs Prêt-à-Porter Paris, haar nieuwe mode-evenement Paris Fashion Showroom. Op zaterdag en zondag hebben 25 luxe- en lifestyle-merken hun collecties getoond in Hôtel Salomon de Rothschild, in het 8e arrondissement. Deze nieuwe commerciële ruimte gaat “verder dan louter de presentatie van merken, het is vooral een multidisciplinaire tentoonstellingsruimte, een plek voor ontdekkingen, verlangens en ontmoetingen tussen modeliefhebbers,” benadrukt Muriel Piaser, directrice van alle Prêt-à-Porter Paris (PAPP) beurzen.
Met de steun van Maria Luisa (ambassadrice van het evenement), van de virtuele modebeurs Lenewblack.com van de Spaanse ontwerpster Amaya Arzuaga, of liever nog de aanwezigheid van de Japanse ontwerpster Miki Mialy, winnares van de Prix Paris Capitale de la Création Atmosphère's (de show die gewijd was aan creatieve collecties), bevestigt PAPP zijn positie in het luxe segment en zijn bereidheid om de eerste etalage van luxe ontwerpen te zijn.
In de paviljoens 3 en 4 van de Porte de Versailles, beheerste retromode de Internationale Lingeriebeurs (de meest internationale van de Parijse modeshows met 70 procent internationale exposanten en meer dan 65 procent internationale bezoekers) en Interfilière. Ultravrouwelijke materialen, corrigerende onderkleding en hi-tech overspoelden de stands. Ruim baan was er voor de kegelvorige beha uit de jaren 40 en 50, de step-in, de slankmakende body en het korset. In het licht van het podium, bevestigt zich de tendens naar de prêt-à-lingerie. Het is geen toeval dat Interfilière en de Salon International de la lingerie samenvielen met de week van de haute coutureshows in Parijs. Dit seizoen zijn bij de grote modehuizen de kleurschakeringen, materialen en het spelen met transparantie meer dan ooit ontleend aan de lingerie.
Deze editie werd gekenmerkt door de internationalisering van de bezoekers. Rusland en Turkije zijn toegetreden tot de top tien en er was ook een toename van bezoekers afkomstig uit de Verenigde Staten. Professionaliteit en beschikbaarheid zijn de sleutelwoorden: "Parijs is een van de weinige steden ter wereld waar CEO's en management-teams van merken aanwezig zijn op de stands," constateerde Marie-Laure Bellon Homps, bestuursvoorzitter van Eurovet.
De reacties van de exposanten zijn positief. "Voor mij is dit duidelijk de beste beurs die we de laatste jaren gehad hebben. We merken dat er meer enthousiasme is, meer business. We zijn erg blij met de verscheidenheid aan bezoekers. We hebben zo ongeveer alle mogelijke landen ontvangen, met name de Aziatische, Chinezen, Koreanen en zelfs Japanners,” verklaarde Franck Abolo van Noyon Dentelle. "Het is een goede bijeenkomst waardoor ik met zekerheid kan zeggen dat het einde van de tunnel in zicht is. De bezoekers zijn optimistischer en staan veel meer open voor nieuwe dingen en heldere kleuren. Klanten durven meer, hoewel ze erg blijven trekken naar de meest verfijnde producten," aldus Marcel Dunner van de Zwitserse onderneming Union AG.
De Franse lingeriemarkt in cijfers (bron IMF):
Omzet in 2010: 2,7 miljard euro, ofwel een stijging van 4 procent ten opzichte van 2009.
Lingerie vertegenwoordigt 17,5 procent van de uitgaven aan dameskleding.
Gemiddeld budget per vrouw in 2010: 100 euro (+7 procent).
Parisiennes besteden het meeste aan lingerie van heel Frankrijk
Frankrijk is de grootste Europese markt, vóór Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Franse vrouwen besteden het meeste aan onderkleding, vóór Engelse en Italiaanse vrouwen.