• Home
  • V1
  • Leads
  • De terugkeer van Wunderkind

De terugkeer van Wunderkind

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Nadat Wunderkind een jaar geleden bijna omviel, heeft de Duitse ontwerper Wolfgang Joop zijn designerlabel nieuw leven in geblazen. Hij zette er onder andere zijn ambities bij ondermodemerk Schiesser voor opzij. "De enige markt die

booming is momenteel, is de luxe markt," zei Joop tijdens zijn modeshow afgelopen weekend tegen Deutsche Welle. "Want daar zijn altijd consumenten bereid te betalen."

Zeven

jaar was het label Wunderkind, van Wolfgang Joop en Edwin Lemberg, verliesgevend. Het merk ontstond in 2003 als antwoord op het gat tussen prêt-à-porter en haute couture. Het echtpaar Hans-Joachim en Gisela Sander verwierf in de loop der jaren een meerderheidsbelang in het bedrijf. De investeerders annex kunstverzamelaars wilden het retailnetwerk van Wunderkind uitbreiden en de dure en complexe ontwerpen vereenvoudigen.

In januari vorig jaar bleek dat Wunderkind fors moest reorganiseren. Een show in Parijs werd afgezegd. Een groot aantal personeelsleden ontslagen. Maar Wolfgang Joop kocht zijn aandelen terug, zo meldt Deutsche Welle en hij werkte aan een comeback. Was hij eerst van plan ondermodemerk Schiesser uit het slop te trekken, nu had hij alle aandacht nodig voor zijn eigen merk.

Afgelopen weekend werd het merk met een catwalkshow op het hoofdkantoor in Potsdam officieel nieuw leven ingeblazen. Het werd een sprookjesachtige collectie, met kleuren als koraal en mistig grijs, materialen als wol en chiffon. De pers reageerde positief. Zoals de hoofdredacteur van de Duitse Vogue Christiane Arp op Stern.de: "Wolfgang Joop heeft gedaan wat hij het beste doet. Hij heeft ons ongelooflijk mooi gesneden blazers en jassen laten zien."

Nieuwe plannen voor Parijs liggen klaar. Ook ziet Joop de Amerikaanse, Japanse, Oekraïense, Braziliaanse, Indiase en Turkse markt wel zitten. Zijn strategie is wel ingetogener dan eerst. Met minder kledingstukken en eerst slechts twee collecties per jaar.

Naast Wunderkind is Joop ook de man achter kledingmerk Joop!, dat bestaat sinds 1968. Zelf is de oprichter niet meer betrokken bij het bedrijf; hij verkocht 95 procent van de aandelen in 1998 en deed 3 jaar later hetzelfde met de resterende 5 procent. Het modemerk is nu in handen van de Holy Fashion Group.

Joop
Wolfgang Joop
Wunderkind