De terugkeer van Wunderkind
bezig met laden...
Zeven
In januari vorig jaar bleek dat Wunderkind fors moest reorganiseren. Een show in Parijs werd afgezegd. Een groot aantal personeelsleden ontslagen. Maar Wolfgang Joop kocht zijn aandelen terug, zo meldt Deutsche Welle en hij werkte aan een comeback. Was hij eerst van plan ondermodemerk Schiesser uit het slop te trekken, nu had hij alle aandacht nodig voor zijn eigen merk.
Afgelopen weekend werd het merk met een catwalkshow op het hoofdkantoor in Potsdam officieel nieuw leven ingeblazen. Het werd een sprookjesachtige collectie, met kleuren als koraal en mistig grijs, materialen als wol en chiffon. De pers reageerde positief. Zoals de hoofdredacteur van de Duitse Vogue Christiane Arp op Stern.de: "Wolfgang Joop heeft gedaan wat hij het beste doet. Hij heeft ons ongelooflijk mooi gesneden blazers en jassen laten zien."
Nieuwe plannen voor Parijs liggen klaar. Ook ziet Joop de Amerikaanse, Japanse, Oekraïense, Braziliaanse, Indiase en Turkse markt wel zitten. Zijn strategie is wel ingetogener dan eerst. Met minder kledingstukken en eerst slechts twee collecties per jaar.
Naast Wunderkind is Joop ook de man achter kledingmerk Joop!, dat bestaat sinds 1968. Zelf is de oprichter niet meer betrokken bij het bedrijf; hij verkocht 95 procent van de aandelen in 1998 en deed 3 jaar later hetzelfde met de resterende 5 procent. Het modemerk is nu in handen van de Holy Fashion Group.