• Home
  • V1
  • Leads
  • De universele Sacha sandalen van Tony Cohen

De universele Sacha sandalen van Tony Cohen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Tuiglederen sandalen in bruin, turkoois en wit; plat of met een flinke houten sleehak. Na Jan Taminiau, Michael Barnaart van Bergen en Daryl van Wouw, heeft ook de Nederlandse modeontwerper Tony Cohen een schoenenlijn voor de keten Sacha ontworpen.

De sandalen worden nu nog 'gefinetuned' maar liggen volgende maand in Sacha-winkels in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk.

Voor

Tony Cohen was het ontwerpen van schoenen wel een droom, zo vertelt de Amsterdamse ontwerper. "Want dan maak je toch een totaalplaatje," zegt hij over de Sacha-sandalen die bedoelt zijn om te dragen bij zijn '2 love Tony Cohen'-mode. Ook Ward Termeer, eigenaar en CEO van het Tilburgse schoenenbedrijf zag de samenwerking met Cohen wel zitten. "Want mode op de catwalk stopt toch vaak bij de knie. Misschien zijn er minder ontwerpers met een schoenenpassie dan met een kledingpassie." Cohen: "Is het een uitstervend beroep dan? Het ambacht van schoenen maken?" Termeer: "Nee joh, Italië bijvoorbeeld, dat is een echt schoenen-Mekka."

Toch is de schoenenbranche wel veranderd. Termeer heeft het niet allemaal zelf meegemaakt - hij is inmiddels de vierde generatie Termeer bij het meer dan honderd jaar oude familiebedrijf Termeer Schoenen b.v - maar sprak er wel over met familieleden. "In de jaren zeventig ging mijn oom naar discotheken om te tekenen wat hippe consumenten aan hun voeten hadden. En wat China nu is, voor de productie, was vroeger Italië." Ook is mode volgens Termeer universeler geworden, want Lady Gaga is overal een mode-icoon. Bij de Sacha winkels in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk, worden dan ook dezelfde collecties verkocht. Ook de Tony Cohen-schoenenlijn zal in alle landen verkrijgbaar zijn; de platte sandalen voor 69 euro, de variant met sleehak voor 99 euro.

De Cohen-sandalen zullen tevens online verkrijgbaar zijn, een business waar beide heren zich nog over verbazen. Cohen is sinds een week actief met e-commerce, Sacha sinds juni 2010. Termeer: "Echt waanzinnig, zo goed de webshop draait. Ik snap er niets van, maar het werkt," zegt hij lachend. Dan, serieuzer: "We zien wel dat vooral consumenten bestellen die uit plaatsen komen waar we geen fysieke winkel hebben, 70 procent van de online verkopen komt uit die gebieden. Druk is het ook net voor en na lunchtijd, 's avonds en als het slecht weer is."

Het plan ligt klaar om de Sacha-webshop, die nu alleen nog toegankelijk is voor Nederlandse consumenten, uit te breiden naar de andere Europese landen waar de schoenenketen actief is. Ook komen er meer fysieke winkels, zoals over twee maanden in het Franse Metz. Een droom van Termeer is een winkel in Parijs. "Maar we financieren het zelf, dus we kunnen niet alles tegelijk."

Yasmine Esser

Sacha
Tony Cohen