De universele Sacha sandalen van Tony Cohen
bezig met laden...
Voor
Toch is de schoenenbranche wel veranderd. Termeer heeft het niet allemaal zelf meegemaakt - hij is inmiddels de vierde generatie Termeer bij het meer dan honderd jaar oude familiebedrijf Termeer Schoenen b.v - maar sprak er wel over met familieleden. "In de jaren zeventig ging mijn oom naar discotheken om te tekenen wat hippe consumenten aan hun voeten hadden. En wat China nu is, voor de productie, was vroeger Italië." Ook is mode volgens Termeer universeler geworden, want Lady Gaga is overal een mode-icoon. Bij de Sacha winkels in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk, worden dan ook dezelfde collecties verkocht. Ook de Tony Cohen-schoenenlijn zal in alle landen verkrijgbaar zijn; de platte sandalen voor 69 euro, de variant met sleehak voor 99 euro.
De Cohen-sandalen zullen tevens online verkrijgbaar zijn, een business waar beide heren zich nog over verbazen. Cohen is sinds een week actief met e-commerce, Sacha sinds juni 2010. Termeer: "Echt waanzinnig, zo goed de webshop draait. Ik snap er niets van, maar het werkt," zegt hij lachend. Dan, serieuzer: "We zien wel dat vooral consumenten bestellen die uit plaatsen komen waar we geen fysieke winkel hebben, 70 procent van de online verkopen komt uit die gebieden. Druk is het ook net voor en na lunchtijd, 's avonds en als het slecht weer is."
Het plan ligt klaar om de Sacha-webshop, die nu alleen nog toegankelijk is voor Nederlandse consumenten, uit te breiden naar de andere Europese landen waar de schoenenketen actief is. Ook komen er meer fysieke winkels, zoals over twee maanden in het Franse Metz. Een droom van Termeer is een winkel in Parijs. "Maar we financieren het zelf, dus we kunnen niet alles tegelijk."
Yasmine Esser