Deense beurzen consolideren internationale status
bezig met laden...
Gezien
Het nieuwe zelfvertrouwen was bij Gallery direct zichtbaar: de inkopers werden verwelkomd met het woord "SPEND", die op grote schaal de hoofdingang van de beursvloer sierde. De beurs is nog altijd de plek om het merendeel van de gevestigde merken, zoals Henrik, Vibskov, Soulland en Stine Goya, te bezoeken. Het bezoekersaantal bleef - ondanks de opgewekte sfeer - achter bij de recordniveaus die in voorafgaande seizoenen werden behaald. Na 12.045 bezoekers afgelopen zomer en 12.684 bezoekers in februari, telde de beurs dit seizoen 11.490 bezoekers. Toch noemden ze het een succes. "Gallery heeft ditmaal bezoek van het grootste aantal buitenlandse inkopers," aldus CEO Christian Gregersen. "De deelnemers zijn tevreden," zei hij, en voegde daaraan toe dat er 'intensieve handel' plaatsvond en 'veel orders'. Ondanks een daling van Deense bezoekers was 76 procent uit Scandinavië afkomstig, en hiermee bezegelde de beurs zijn regionale status. "Gallery wordt het vooraanstaande orderplatform van Noord Europa,"aldus Gregersen.
De Deense textielindustrie verwacht meer export in 2013
CIFF, de oudste en grootste beurs van Kopenhagen, zette zijn modernisering voort. Kristian W. Andersen, die twee jaar geleden aantrad als directeur van Mode en Ontwerp aan het Bella Center, introduceerde wederom een aantal nieuwe elementen. Onder de meest merkbare veranderingen was de uitbreiding van de Crystal Hall. De ruimte voor een select aantal progressieve merken bevond zich ditmaal op een meer centrale, ruime locatie in de grote hal. Voor het eerst kreeg de installatie 'Dansk Directions' een plek: een aantal op thema's gebaseerde kabinetten met geselecteerde stukken van Deense topmerken die door het invloedrijk Deense modeblad Dansk werden verzorgd. "Het voorjaar/zomer 2014 evenement liet op CIFF honderden nieuwe designmerken zien, waardoor het de meest innovatieve modebeurs van Noord Europa was. Maar dit is pas het begin," zei Andersen. Tot dusverre heeft hij succes geboekt met de toegenomen creatieve ambities van de beurs zonder de aloude, meer traditionele exposanten te vervreemden.Desondanks daalde het aantal bezoekers. Vergeleken met het vorige seizoen, daalde het aantal met ongeveer 10 procent naar 20.123. De organisatoren wijten de daling aan een 'strenger inschrijvingsprotocol'. Andersen: "We willen een beurs creëren waar het verkopen van producten op de eerste plaats staat. Daarom lieten we geen mensen registreren die uit diverse verwante takken van de mode afkomstig waren, maar maakten we het specialer voor diegenen die er voor zakelijke doeleinden waren." Het positieve resultaat was dat het aantal internationale bezoekers, die voor de industrie zo ontzettend belangrijk zijn, met 18 procent steeg. "Het is geweldig om te zien hoeveel aandacht Kopenhagen Fashion Week en de Deense mode in zijn geheel in het buitenland krijgt," aldus Andersen. "Vooral het aantal bezoekers uit Zweden en Noorwegen steeg hard."
Vision, de derde grootste beurs van Kopenhagen, maakte geen resultaten bekend. "Wij concentreren niet zo zeer op het aantal als op de kwaliteit van de bezoekers," zei een woordvoerster, die meldde dat de organisatoren 'zeer tevreden waren met het resultaat' van het evenement. "Het allerbelangrijkst is dat de ontwerpers een vernieuwd optimisme constateerden en zeer tevreden waren," zei ze. Vision trok ook een groot aantal buitenlandse bezoekers, met name uit Zweden en Noorwegen.
Tekst: Jan Schröder
Bewerking: Wendela van den Broek