Den Haag opstap naar Azië voor New Look
Door FashionUnited
bezig met laden...
FashionUnited: Waarom heeft u voor een shop-in-shop-concept gekozen?
Johan Munck: Twee redenen; allereerst willen we uitbreiden in Nederland en voor ons is dit gewoon een nieuwe winkel. Het feit dat die in een warenhuis gevestigd is, levert extra voordelen op wat betreft marketing en consumentenbereik. Ten tweede is dit een belangrijke pilot voor New Look. Het is de allereerste concession corner van het bedrijf. De kennis die we hier in Den Haag opdoen willen we voor verdere internationale expansie gebruiken. Vooral in landen, zoals China of Zuid-Korea, waar de markt door warenhuizen wordt gedomineerd.
JM: Nee, dat willen we nog steeds. Er moeten zo snel mogelijk winkels komen in grote steden als Amsterdam, Utrecht en nog een in Rotterdam. Het probleem zit 'm in het vinden van locaties. Een filiaal van New Look moet ten minste 1000 vierkante meter beslaan en op een A1-locatie gevestigd zijn. Die zijn zeldzaam in Nederland. Alle grote retailers vechten om dezelfde locaties. We zijn met verschillende partijen in contact, maar meer concreet nieuws is er op dit moment niet.
FU: Wat zijn de volgende landen die New Look wil gaan betreden?
JM: Eerst meer groei in Nederland en dan staat Duitsland op het programma. Behalve in Singapore hebben we nog geen winkels in Azië, dat wordt mogelijk de volgende stap.
FU: Hoe is de distributie geregeld?
JM: Vanuit een centrale opslag- en distributielocatie in Groot-Brittannië. In België is nog een ondersteunende locatie, maar in principe gaat alles centraal. Ook als New Look uitbreidt naar andere landen zal dat zo blijven.
FU: New Look kondigde in februari een mogelijke beursgang aan, maar heeft die vervolgens uitgesteld. Waarom?
JM: Over een paar weken worden de resultaten over het afgelopen boekjaar bekendgemaakt. Die zien er goed uit. Door de beursgang uit te stellen, levert die straks hopelijk meer op.
FU: Tenslotte over u zelf. U ben nieuw op deze positie.
JM: Klopt. Ik heb hiervoor bij Mim gewerkt (de Franse modeketen van New Look, red.) en ben 1,5 maand geleden aangesteld als International Country Manager voor Frankrijk en de Benelux. Overigens is de shop in V&D niet mijn eerste kennismaking met het Maxeda-concern. Ik ben van 2006 tot 2008 sales director geweest bij Hunkemöller. Daarvoor heb ik bij H&M gewerkt, want ik kom oorspronkelijk uit Zweden, maar nu woon en werk ik al geruime tijd in Frankrijk.
johan munck
New Look