• Home
  • V1
  • Leads
  • Denim Days: Amsterdam centrum duurzame denim

Denim Days: Amsterdam centrum duurzame denim

9 mei 2014

Leads

Bij de opening van Blueprint vrijdag zijn de plannen gepresenteerd voor het Amsterdam Denim City Headquarter dat aankomend najaar opent in de voormalige tramremise aan de Kinkerstraat in Amsterdam. Medefinancier Fuat Goraçan van de Turkse FG Group die ook in de Jeans School participeert, en

initiatiefnemer James Veenhof tekenden de samenwerkingsovereenkomst voor de bouw van het eerste Research & Development Laboratory voor duurzame denim in Europa. Het laboratorium komt in het nieuwe kenniscentrum, samen met een denimbiliotheek en een duurzame wasserij.

'Towards
a brighter blue'

Het Denim City HQ is de derde stap van initiatiefnemers James Veenhof, Modefabriekdirecteur Lucel van den Hoeven en Mariette Hoitink van HTNK om van Amsterdam een mondiaal centrum voor duurzame denim te maken. Met als slogan 'Towards a brighter blue' (Veenhof: "Dat klinkt wat hipper dan 'groen' of 'eco'") startte vorig jaar de Jeans School en werd dit jaar de innovatieve denimvakbeurs Kingpins naar Amsterdam gehaald. Kingpins vormde tevens de aftrap van de Amsterdam Denim Days met op vrijdag en zaterdag Blueprint, een denimevent voor consumenten, in de Westergasfabriek.

Blueprint was vrijdagmiddag een Who's who van de denimbranche. Het evenement met stands van onder andere Denham, Scotch & Soda, G-Star en Pepe Jeans trok behalve consumenten ook retailers en denimprofessionals uit binnen- en buitenland onder wie Karl-Heinz Müller, directeur van de vakbeurs Bread & Butter in Berlijn. Müller die dit jaar zijn initiatief om een consumentenevenement te organiseren aansluitend op B&B moest afblazen vanwege protest van exposanten, prijst het Blueprint event dat mede door de Modefabriek is georganiseerd. "Merken moeten innoveren. Bij B&B merken we dat labels steeds grotere en nog grotere stands willen boeken, maar daar zitten inkopers helemaal niet op te wachten denk ik. Je moet inspireren, anders verkoop je niets." Müller betoogt dat de consument voor kwaliteit ook bij budgetketens terecht kan. "Kijk naar Uniqlo (de Japanse keten opende in april een eerste winkel in Berlijn, red.) die hebben een topfabrikant in denim overgenomen en brengen nu de mooiste selvage kwaliteiten voor 40 euro per broek. Daar moet je als merk wel wat tegenover zetten."

Elise van der Velde van Pepe Jeans laat zien wat merken daar aan doen. Op Blueprint toont het merk in samenwerking met fabrikant Jeanologia hoe spijkerbroeken à la minute van een zelfgekozen laserprint kunnen worden voorzien. Het merk brengt de gelaserde broeken al langer, maar gaat consumenten nu ook de mogelijkheid bieden om hun eigen laserprint te kiezen. Op Blueprint wordt getoond hoe het werkt. "We moeten natuurlijk eerst bekijken of het aanslaat. Die machines zijn duur, die zet je niet zomaar in iedere winkel neer", zegt Van der Velde. "We hebben het wel al getest in winkels in Spanje, in Barcelona en Madrid, en daar liep het erg goed."

Laser printing is één van de duurzame (bewerkings)technieken die op Blueprint aan de consument wordt getoond. G-star presenteert er het 'Raw for the Oceans' initiatief waarbij draad wordt gesponnen van gerecycled plastic dat uit de oceaan is gevist. "G-star focust op denim innovatie dus natuurlijk willen we meedoen aan een evenement dat geheel in het teken staat van denim, ik vind het een geweldig initiatief," laat een woordvoerder van het Nederlandse merk weten.

Blueprint in de Westergasfabriek is vrijdag 9 mei geopend tot 21.00 en zaterdag tot 18.00. In de stad doen diverse denimretailers mee met acties en activiteiten.

Esmerij van Loon

Foto: Sashiko & Boro Textile workshop tijdens Blueprint

AMSTERDAM DENIM DAYS
DENIM DAYS