Winkeliers kunnen 5 tot 10 procent meer omzet halen door in winkelconcepten beter in te spelen op vijftigplussers. Dat blijkt uit de detailhandelstudie '50+ winkelideeën' van Rabobank en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). Van de circa 90 miljard euro omzet in de detailhandelis nu al ruim 35 miljard afkomstig van vijftigplussers. Als de detailhandel de 50+ troefkaart uitspeelt schatten Rabobank en HBD dat 5 tot 10 procent extra omzet is te halen, ofwel 2 tot 4 miljard euro per jaar.
Volgens het onderzoek beseffen veel detaillisten niet dat de doelgroep van vijftigplussers snel groeit en dat deze groep over ruim tien jaar bestaat uit 7 miljoen mensen, ofwel bijna 50 procent van de consumenten. Overigens hoeft het assortiment er niet direct voor op de schop, zo stelt het onderzoek. Waar senioren vooral veel waarde aan hechten is service, persoonlijk advies en eerlijkheid. Ze zijn bereid om te betalen voor gemak, extra service, nazorg en dienstverlening.
Foto: Actrice Jane Fonda inmiddels al over de 60