Detailhandel wil minder uitstroom van personeel
Door FashionUnited
bezig met laden...
Volgens Den Boon zijn er drie redenen voor de krapte aan filiaalmanagers: ten eerste zijn er natuurlijk groeiende ketens, bijvoorbeeld van Vero Moda of WE. Ten tweede stellen bedrijven steeds hogere eisen aan de filiaalmanagers, waardoor de ideale kandidaat steeds moeilijker te vinden is. En ten derde is het werk volgens Den Boon gewoon niet populair. “Als de economie opkomt, verlaten veel medewerkers de retail. Filiaalmanager zijn is hard werken, leiding geven, voor een mager salaris. Hoger opgeleiden kiezen dan sneller voor een andere baan.”
Ook het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) maakt zich zorgen en door vergrijzing en ontgroening neemt het tekort de komende jaren alleen nog maar verder toe. Om de instroom naar de detailhandel te stimuleren organiseert de organisatie de Week van de Detailhandel. Jongeren en werkzoekenden kunnen van 20 tot en met 24 juni kennismaken met het werken in de detailhandel en ontdekken welke carrièremogelijkheden er zijn. “Mensen denken vaak dat het in de detailhandel vooral om ongeschoold werk gaat. Iets waarvoor je geen opleiding nodig hebt of waar je altijd nog voor kunt kiezen,” zegt Elrie Bakker, voorzitter van het HBD. Volgens Bakker zijn in de detailhandel juist veel mogelijkheden om door te groeien op verschillende niveau’s . “Dat moeten we laten zien, hoe leuk en uitdagend het werk is.”
Volgens het onderzoek van Den Boon is het intern opleiden van werknemers een oplossing voor het probleem naar geschoolde medewerkers en het tekort aan filiaalmanagers. Van de respondenten zag 44 procent dit wel zitten. “En beperk de uitstroom,” zegt Den Boon. “Probeer de studerende medewerkers in de retail, voor wie het in eerste instantie een bijbaan is, vast te houden. Dat is het moment om ze te vangen en traineeprogramma’s aan te bieden. Bied je medewerkers toekomstperspectief. We moeten het vak interessanter maken.”
filiaalmanager
HBD
Netwerkt werving & selectie
Shopmanager