DFM Participaties vernieuwt Belgische Scapino filialen
bezig met laden...
The Fashion market is omgekeerde Scapino formule
"We richten ons volledig op België. Het concept is gebaseerd op het feit dat sinds een aantal jaar baanwinkels – winkels met een groot assortiment, tegen een lage prijs op een goede locatie - de intrede hebben gedaan. Daar zie je steeds meer bedrijven die het goed doen en steeds meer bezoekers krijgen. We zagen dat Scapino een van de bedrijven was die daar op de een of andere manier niet goed op inspeelde. Wij denken daar meer profijt en van die consumentenstroom van Scapino en de winkels daaromheen te kunnen realiseren," aldus Hasselman.
DFM heeft twee grote verschillen met Scapino. Scapino verkocht 80 procent schoenen en de rest kleding. The Fashion Market doet dat bijna andersom. Het aanbod in de verbouwde winkels en op de website bestaat voor zeventig procent uit kleding en dertig procent uit schoenen en accessoires. Het tweede verschil is de uitstraling en het segment; Hasselman noemt de Scapino winkels een supermarkt qua uiterlijk. "Wij doen dat met veel meer 'smaak'." Daarnaast is de prijsklasse van The Fashion Market hoger dan die van Scapino.
Het bedrijf richt zich op het midden en lagere segment. Hasselman zegt dat de winkels meer het middensegment moeten uitstralen. "Zo proberen we de consument te verrassen met het prijsniveau wat wij bieden." De nieuwe onderneming biedt dames- en herenmode, kleding voor tieners, jongens en meisjes vanaf 8 jaar, schoenen en accessoires. The Fashion Market is een concept met eigen merken en shop-in-shops van bestaande merken. "We hebben zowel private labels als bestaande merken. De eigen producten worden ingekocht en geproduceerd. We produceren op meerdere locaties. Dat is zowel in het Verre Oosten als in Europa: Italië, Turkije en Portugal. Met andere merken zijn we nog in onderhandeling.”
De onderneming wil zes tot tien keer per jaar van collecties wisselen. "We hebben basics die er misschien wel een half jaar liggen, maar we zullen ook met artikelen werken die maar drie tot vijf weken verkrijgbaar zijn." Door deze snelle wisseling van collecties komt het aanbod vaak niet overeen met de webshop.
DFM Participaties BV geeft 24 Scapino winkels in Belgie een nieuwe inrichting
Bij de overname van de Scapino filialen gaan geen banen verloren; de arbeidsvoorwaarden voor de 168 werknemers blijven hetzelfde. Het personeel maakt tussen de tiende en de achttiende dag van de winkelverbouwingen kennis met het nieuwe concept. "De werknemers krijgen meteen een training qua collectie, kassa en werkwijze zonder dat de winkel open is. Dat is een hele praktische en snelle manier om onze mensen aan de producten te laten wennen."
Voor het eind van dit jaar moeten alle winkels verbouwd en toegankelijk zijn voor de consumenten. Hasselman benadrukt kort maar krachtig de huidige plannen: "We willen in ieder geval die vierentwintig winkels aan de praat krijgen en vervolgens willen we uitbreiden in België."