Dietz: 'CPD Signatures is compleet nieuwe start'
bezig met laden...
Dat begon met de zoektocht naar een nieuwe locatie. “Ik heb alles gezien tot ver in de regio, maar de nieuw verbouwde hallen (13 en 14, red.) van het beurscomplex boden verreweg de meeste mogelijkheden. Ten einde het nieuwe concept voldoende body te geven moet je toch minimaal 20.000 vierkante meter hebben. Dat is elders niet te vinden.” Ook had Dietz met alle liefde de drie letters CPD uit de naam laten vallen - “daar zijn pittige discussies over gevoerd” - maar vanwege de internationale bekendheid van die letters is besloten dat niet te doen. “In het buitenland, Canada en het Midden Oosten bijvoorbeeld, zijn de associaties ook niet zo negatief,” zegt de directrice, “daar staat CPD voor 'zaken doen'.” In het nieuwe logo en alle communicatie ligt echter wel de nadruk op het woord 'Signatures'.
'Zaken doen' is het belangrijkste uitgangspunt van de nieuwe beurs, maar in een modern jasje. “We willen niet concurreren met de glamour in Berlijn.” CPD Signatures hanteert uniforme standbouw, de eigen standbouw is afgeschaft. “Dat is overzichtelijk, bezoekers kunnen zich sneller oriënteren.” De prijs per vierkante meter is verlaagd. Retailers krijgen gratis entree en het registratieproces voor bezoekers wordt aanmerkelijk versneld. “Ondernemers willen niet de hoofdprijs betalen om even een kijkje te komen nemen, ook willen ze niet eindeloos in de rij staan.” Nieuw zijn de compleet verzorgde catwalk-shows die de organisatie exposanten biedt. “We verkopen slots voor catwalkshows van tien minuten, inclusief modellen, styling, choreografie, video en fotografie.” Voor de beurs in februari zitten bijna alle slots al vol.
In de branche is positief gereageerd. Gunther Sommer van Jeans Affair Munich (kortweg Jam) nam half september contact op met Dietz om een plek te vinden voor zijn belangrijkste exposanten. Vakbeurs Jam, dat in 2007 van start ging, maakte begin september de eigen opheffing bekend. “Als dat een half jaar eerder was gebeurd, had ik nee gezegd,” zegt Dietz, “maar in het nieuwe concept passen die denim- en young fashionlabels juist wel.” Het betekende dat Igedo binnen twee weken na de onthulling van CPD Signatures kon aankondigen dat merken als Firetrap, Anna Scott en Il Dolce al hadden ingetekend.
“Exposanten hebben weer vertrouwen in ons, nu moeten we het natuurlijk wel gaan waarmaken.” Dietz vertelt dat voor de eerste editie van CPD Signatures in februari wordt gerekend op ongeveer 500 exposanten en 800 labels. Hoeveel bedrijven nu al hebben getekend wil zij niet zeggen, maar wel dat het segment Accessoires (in hal 15) inmiddels is uitverkocht.