• Home
  • V1
  • Leads
  • Dietz: 'CPD Signatures is compleet nieuwe start'

Dietz: 'CPD Signatures is compleet nieuwe start'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

“Onze eerste vraag was: heeft Düsseldorf nog wel een modevakbeurs nodig?” Aan het woord is Mirjam Dietz, directeur Fashion van Igedo Company, en verantwoordelijk voor de vernieuwde vakbeurs CPD Signatures die in februari debuteert.

“De stad en vakbeurs CPD kampen met een negatief imago en het is heel erg moeilijk om daarvan los te komen. Toen het antwoord op onze vraag 'ja' bleek, dat er nog voldoende animo was voor een beursevenement in Düsseldorf, hebben wij besloten het roer om te gooien en een compleet nieuw concept te lanceren.”

Het is niet voor het eerst dat beursorganisatie Igedo een nieuw beursconcept in Düsseldorf presenteert. De afgelopen tien jaar is de Collection Premieren Düsseldorf, zoals de naam oorspronkelijk luidt, onder druk van teruglopende bezoekersaantallen herhaaldelijk vernieuwd. Eerst werd de naam gewijzigd in CPD Woman-Man. Later werden de beurzen uitgesplitst in CPD, Body Look, Global Fashion en HMD (Herren Mode Düsseldorf). Die zijn vervolgens stuk voor stuk weer afgeschaft, waarna vorig jaar zomer binnen CPD weer allemaal nieuwe segmenten werden gelanceerd. “Oude wijn in nieuwe zakken,” noemt Dietz de verschillende aanpassingen nu. “Voor CPD Signatures zijn we echt opnieuw begonnen.”

Dat begon met de zoektocht naar een nieuwe locatie. “Ik heb alles gezien tot ver in de regio, maar de nieuw verbouwde hallen (13 en 14, red.) van het beurscomplex boden verreweg de meeste mogelijkheden. Ten einde het nieuwe concept voldoende body te geven moet je toch minimaal 20.000 vierkante meter hebben. Dat is elders niet te vinden.” Ook had Dietz met alle liefde de drie letters CPD uit de naam laten vallen - “daar zijn pittige discussies over gevoerd” - maar vanwege de internationale bekendheid van die letters is besloten dat niet te doen. “In het buitenland, Canada en het Midden Oosten bijvoorbeeld, zijn de associaties ook niet zo negatief,” zegt de directrice, “daar staat CPD voor 'zaken doen'.” In het nieuwe logo en alle communicatie ligt echter wel de nadruk op het woord 'Signatures'.

'Zaken doen' is het belangrijkste uitgangspunt van de nieuwe beurs, maar in een modern jasje. “We willen niet concurreren met de glamour in Berlijn.” CPD Signatures hanteert uniforme standbouw, de eigen standbouw is afgeschaft. “Dat is overzichtelijk, bezoekers kunnen zich sneller oriënteren.” De prijs per vierkante meter is verlaagd. Retailers krijgen gratis entree en het registratieproces voor bezoekers wordt aanmerkelijk versneld. “Ondernemers willen niet de hoofdprijs betalen om even een kijkje te komen nemen, ook willen ze niet eindeloos in de rij staan.” Nieuw zijn de compleet verzorgde catwalk-shows die de organisatie exposanten biedt. “We verkopen slots voor catwalkshows van tien minuten, inclusief modellen, styling, choreografie, video en fotografie.” Voor de beurs in februari zitten bijna alle slots al vol.

In de branche is positief gereageerd. Gunther Sommer van Jeans Affair Munich (kortweg Jam) nam half september contact op met Dietz om een plek te vinden voor zijn belangrijkste exposanten. Vakbeurs Jam, dat in 2007 van start ging, maakte begin september de eigen opheffing bekend. “Als dat een half jaar eerder was gebeurd, had ik nee gezegd,” zegt Dietz, “maar in het nieuwe concept passen die denim- en young fashionlabels juist wel.” Het betekende dat Igedo binnen twee weken na de onthulling van CPD Signatures kon aankondigen dat merken als Firetrap, Anna Scott en Il Dolce al hadden ingetekend.

“Exposanten hebben weer vertrouwen in ons, nu moeten we het natuurlijk wel gaan waarmaken.” Dietz vertelt dat voor de eerste editie van CPD Signatures in februari wordt gerekend op ongeveer 500 exposanten en 800 labels. Hoeveel bedrijven nu al hebben getekend wil zij niet zeggen, maar wel dat het segment Accessoires (in hal 15) inmiddels is uitverkocht.

CPD
cpd sigantures