Distributie Hackett na tien jaar weer in eigen hand
Door FashionUnited
bezig met laden...
Hackett
De beslissing heeft ook gevolgen voor de huisvesting. Verzaal: “Onze showroom in de Sugar Factory in Halfweg, onder de rook van Amsterdam, is te klein om van daaruit ook de sales van Hackett te gaan voeren. Twee showrooms op twee aparte locaties was niet handig, dus de enige optie was verhuizen. Onze verhuurder bleek over een prachtig pand in Haarlem te beschikken. Het is de bedoeling dat we eind juli over gaan.”
Pepe Jeans neemt distributie Hackett over
Hoewel de verkoop en distributie van beide merken vanaf ongeveer 1 augustus vanuit hetzelfde pand plaatsvinden, betekent dit volgens Verzaal niet dat alle werkzaamheden op één hoop terecht komen. “Juist niet. In Haarlem hebben we de ruimte om de merken optimaal te presenteren, ieder in eigen ruimtes, met een eigen look & feel, en een eigen salesteam… Pepe is een jeansmerk en Hackett een exclusief herenlabel, de markten waarin ze zich bewegen zijn heel anders. Dat vergt een hele andere aanpak. Daarom kiezen we ervoor om beide teams gescheiden te houden.”De beslissing om de distributie weer in eigen hand te nemen, past in de expansiestrategie van de Pepe Jeans Group. Het bedrijf breidde zijn Pepe jeans-activiteiten de laatste jaren - na Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika - al uit naar het Midden-Oosten (waaronder Jordanië, Verenigde Arabische Emiraten en Qatar), Maleisië, de Filipijnen en Thailand. Pepe Jeans wordt verkocht in meer dan zestig landen op vijf continenten. In totaal voert Pepe Jeans driehonderd eigen winkels en zesduizend verkooppunten in multibrandstores en warenhuizen. De omzet bedroeg in 2012 circa vijfhonderd miljoen euro.
Het merk werd in 1979 opgericht door Jeremy Hackett en Ashley Lloyd-Jennings. Het tweetal opende in 1983 hun eerste winkel. Momenteel is het merk te koop in meer dan zestien landen. In 2010 opende Hackett zijn eerste – en tot nu toe enige - winkel in Nederland, in Amsterdam. Nu de distributie weer in eigen handen is, is de kans groot dat Hackett het aantal verkooppunten en eigen winkels in Nederland gaat uitbreiden. “Hoe en wat weten we nog niet”, aldus Verzaal. “Maar zeker is dat het zeer gefaseerd gaat gebeuren, waarbij we niet over één nacht ijs gaan. Hackett is geen merk dat in elke winkelstraat past; de juiste locatie is heel belangrijk.”
Hackett
Michiel Verzaal
Pepe Jeans
Romeyn