• Home
  • V1
  • Leads
  • Door de wol geverfde ontwerpers in Hotel Droog

Door de wol geverfde ontwerpers in Hotel Droog

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Om wol te promoten bij consumenten en modeproducenten is een expositie op poten gezet waarbij de bezoeker zich moet bedwingen de tentoongestelde werken niet constant te betasten. In Hotel Droog in de Amsterdamse

Staalstraat laten 21 Nederlandse ‘wool masters’ zien hoe veelzijdig wol is. Van laarzen van Jan Jansen en truien van Frans Molenaar en Hans Ubbink tot een gebreid vriendje van Noortje de Keijzer.

Tijdens

de drukke openingsavond drommen de genodigden met champagne langs de projecten van de ontwerpers in Hotel Droog. De tentoonstelling werd samengesteld door stylist Frans Ankoné en Martijn Nekoui, die eerder dit jaar als afstudeeropdracht de expositie Moam – Mode Amsterdam - organiseerde. “De expositie toont de veelzijdigheid van onze mode-industrie en de ongekende mogelijkheden van wol,” zegt Nekoui. Hij is blij met de locatie: in de Staalstraat keurden staalmeesters zo’n 350 jaar geleden wollen stoffen.

De curatoren vroegen negen ‘iconic designers’ aan de slag te gaan met wol. Schoenenontwerper Jan Jansen creëerde clowneske laarzen in rood en groen, Jan Taminiau een jurk van verschillende soorten wol, Winde Rienstra een top met ruches en Ontfront een gebreid blazervest. Vier ontwerpers sloegen aan het experimenteren met het materiaal. Zo onderzocht Conny Groenewegen – de ontwerpster die vorig jaar de Dutch Fashion Award won – wat wol doet als je het kookt: het kromp flink. Christien Meidertsma toonde een reuze bol wol, met diverse ‘wolmonsters’.

Ook acht jonge talenten kregen een podium van Ankoné en Nekoui, waaronder Pete Dullaert – winnaar van de Frans Molenaar prijs – en Lichting-winnares Yvonne Kwok . Verrassend was de bijdrage van Noortje de Keijzer met haar ‘my knitted boyfriend’. In een begeleidende video toont ze hoe ze op het idee kwam om haar ideale vriendje zelf te fabriceren.

De tentoonstelling die nog tot zondag 11 november te bezichtigen is in Hotel Droog, is onderdeel van de eerste Nederlandse Wool Week. Tijdens de week die wol moet promoten bij ontwerpers en consumenten zijn er verschillende evenementen. Zo organiseert de Bijenkorf in Amsterdam een wol-parade, de winkel SPRMRKT zet een catwalkshow met wollen-items op touw en in winkelgebied de Negen Straatjes kunnen consumenten een kledingbon van 500 euro winnen, om te spenderen aan wollen kleding.

Het initiatief voor de Wool Week komt van Prins Charles. Hij maakt zich zorgen over de afnemende schapenpopulatie. En de prijs van wol ligt volgens de organisatie van de Campaign for Wool momenteel lager dan dat het onderhoud van schapen kost. Naar schatting bereikt de campagne die wol moet promoten in Groot-Brittannië zo’n 164,5 miljoen consumenten en modeprofessionals.

Foto klein: Winde Rienstra
Foto groot: De 21 ontwerpers met de oude Staalmeesters en
werk van alumni Brian Geradts en Chrissie Houtkooper.

Campaign For Wool
Hotel Droog
Wool Week
Wool Week Amsterdam