Drie dagen offline shoppen bij Modemusthaves.nl
bezig met laden...
Ze is nog druk met de voorbereidingen. "Ja, ik heb nu even tijd. Of nee, kan ik zo terugbellen?" zegt ze aan de telefoon. Een paar uur later: "We kunnen alles wel snel volhangen en overal rekken neerzetten, maar ik wil dat het gezellig is. Onze klanten moeten echt de 'Modemusthaves-sfeer' meekrijgen, net als bij ons op kantoor. Overal staan fotolijstjes, het is echt net een huiskamer." Ze lacht. "Ik ben te perfectionistisch om er alleen een paar tafels in te knallen."
Vanavond,
Is het een grote investering, een tijdelijke, fysieke winkel? "Dat valt best mee. Het kan heel low budget, maar zoals ik net al zei ben ik heel kritisch op hoe het er uit ziet," lacht ze. "Ik vind het lastig in te schatten hoe druk het gaat worden, maar het is wel de bedoeling dat we de kosten gaan terugverdienen in de drie dagen dat de winkel openen is. Drie maanden geleden hebben we de datum geprikt voor de pop-up store en we zijn er nu echt dagelijks een paar uur mee bezig, dus het kost ook veel tijd."
Modemusthaves onderscheidt zich met informele communicatie
Drie jaar geleden startte de toen 24-jarige Elise van Wonderen haar webshop Modemusthaves.com. Binnen een jaar besloot ze de gehele voorraad en het distributieproces uit te besteden aan een extern bedrijf en haar team flink uit te breiden. Inmiddels werken er tien medewerkers voor het bedrijf van de alumna van het Amfi (Amsterdam Fashion Institute).
"Het was het bekende gat op de markt," zegt de onderneemster over haar webwinkel. "Ik miste echt een website met de laatste mode en accessoires, een informele webshop. Dat vind ik echt heel belangrijk. We sluiten allemaal onze mails af met 'XOXO' en zullen nooit in een communiceren met 'geachte'. Het moet juist laagdrempelig en gezellig zijn."
Social media heeft het bedrijf van Van Wonderen flink geholpen. Al voordat de webshop live was had ze al 2000 Twitter-volgers. Toen ze tweette dat haar webshop in de lucht was, kwam al na een paar minuten de eerste bestelling. Nu heeft Modemusthaves 14.000 volgers op Twitter en 88.500 Instagram. De webwinkel heeft meer dan 76.000 likes op Facebook. De app van Modemusthaves stond twee weken lang op nummer 1 in de categorie Lifestyle van de App Store.
De meeste artikelen die te koop zijn op Modemusthaves.nl laat Van Wonderen zelf produceren. "Overal ter wereld," zegt ze. "Van Peru tot China tot Brazilië. En ik koop ook wel producten in bij minder bekende merken." Sinds kort heeft ze haar eigen lijn met shirts en sweaters. In de pop-up store lanceert ze een tool op de website, waarmee klanten hun eigen musthaves en T-shirts kunnen maken.
Pop-up store in Amsterdam voor Modemusthaves.nl
"Het worden drie super leuke dagen," zegt Van Wonderen over de tijdelijke winkel van Modemusthaves. "Ik hoor van veel klanten dat ze het leuk vinden om ons te ontmoeten. En ik vind het heel leuk om de klanten te leren kennen. We hebben wel al een keer een VIP-dag georganiseerd. Toen hadden we ineens twintig meiden over de vloer, dat was voor mij echt een hoogtepunt."