Duitse lingeriemerk Schiesser in Israëlische handen
bezig met laden...
Nadat
In de zomer van 2010 werd toch gekozen voor een beursgang. Eind 2011 moest het lingeriemerk haar debuut maken op de beurs. Dat paste beter bij de strategische heroriëntatie van Schiesser, liet André Gijtenbeek, algemeen directeur van Schiesser Nederland, begin vorig jaar weten aan FashionUnited. Echter, de IPO werd uitgesteld en zou dit jaar moeten plaatsvinden. Dan zou de onrust op de beurs in verband met de aardbeving in Japan en de omwentelingen in Noord-Afrika wel zijn weggeëbd. Bovendien meer tijd voor Schiesser om de herpositionering voor te bereiden.
Nu is de beursgang, door de overname door Delta Galil, volledig van de baan. Aan Just-Style.com laat het Duitse concern weten dat de schuldeisers door de verkoop volledig kunnen worden afbetaald. Ook zou deze ontwikkeling beter zijn voor de langetermijnstrategie van het bedrijf. Verwacht wordt dat de overname eind juni zal worden afgerond.
Voor Delta Galil biedt de aankoop groeimogelijkheden in Europa. "Na deze overname komt ongeveer 40 procent van onze omzet uit Europa. Dat is een stijging van 24 procent," zegt Isaac Debah, CEO van het Israëlische bedrijf tegen Just-Style. Voor Schiesser, dat in 1875 werd opgericht, zijn de markten in Duitsland, Nederland, België, Zwitserland, Oostenrijk en Italië het belangrijkst. Het bedrijf levert aan zo'n 5.000 retailers in Europa. Vorig jaar bedroeg de totale omzet van het bedrijf 132 miljoen euro. Delta Galil boekte een netto omzet van bijna 700 miljoen euro.
Vorig jaar was er nog sprake van een samenwerking van Schiesser met modeontwerper Wolfgang Joop. Hij boog zich over de mogelijkheden om het ondermodemerk te moderniseren. Uiteindelijk had hij al zijn aandacht nodig voor zijn eigen modelabel Wunderkind, dat, zo bleek in januari 2011, flink moest reorganiseren om het hoofd boven water te houden.