• Home
  • V1
  • Leads
  • Dutch designers bundelen kracht voor webshop

Dutch designers bundelen kracht voor webshop

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

DutchFashionDesignShop.com, een webshopcollectief van beginnende, Nederlandse ontwerpers, is sinds gisteren in de lucht. Onder meer Mattijs van Bergen, Non by Kim en Quoc Thang bieden hun collectie aan

via DutchFashionDesignShop.com.

De

online winkel is een initiatief van Roel Ruyten, die als evenementorganisator voor Kleine Fabriek en projectmanager voor de Dutch Fashion Foundation zijn sporen in de modebranche reeds ruimschoots heeft verdiend. Ruyten kwam op het idee voor het webshopcollectief, omdat hij merkte dat het anno nu voor beginnende ontwerpers lastig is om verkooppunten te vinden. Met een betrouwbaar, online verkooppunt hoopt hij wantrouwen bij andere winkeliers weg te nemen.

”De meeste ontwerpers reageerden meteen heel enthousiast,” vertelt Ruyten. “Er zitten nog een aantal samenwerkingen met ontwerpers in de pijplijn, die naar alle waarschijnlijkheid vanaf januari rond zijn. Nee, ik kan nog niet zeggen wie dat zijn, maar we zijn groeiend.” De ondernemer pakt de Dutch design webshop groots aan: dit voorjaar komt er ook Engelstalige versie en de mogelijkheid om internationaal te verzenden.

De voorwaarde voor lokale ontwerpers om een verkooppunt te krijgen op DutchFashionDesignShop.com is professioneel bezig zijn. ”De ontwerpers moeten zelf al een kleine productie op gang hebben, ergens een collectie hebben gepresenteerd of op een beurs hebben gestaan,” aldus Ruyten. “Maar het moeten vooral labels zijn waar ik in geloof.”

Om de webshop te kunnen financieren, rekent Ruyten commissie in overleg met de ontwerpers. Daarvan wordt het beheer van de webshop en de verzending van de ontwerpen betaald. Ruyten: “Dat werkt in het voordeel van de ontwerpers, want zo kunnen ze hun eigen product direct naar de consument brengen. Labels hoeven alleen hun collectie aan te leveren en kunnen zelf hun consumentenprijs bepalen. Zo hebben ze geen last van de marge
die een winkel daar vaak nog bovenop opgooit.”

Quoc Thang ziet het als een eer dat hij gevraagd is voor het webshopcollectief. De mannenmodeontwerper, die afgelopen zomer voor de derde keer zijn collectie op de Amsterdam Fashion Week presenteerde, lanceerde afgelopen zomer al een individuele webshop, maar is blij dat de organisatie nu in handen is Ruyten. “Het is erg belangrijk om als ontwerper aanwezig te zijn op internet, omdat je er een groter publiek mee bereikt dan met fysieke winkels. Maar het is heel fijn dat het nu uit handen wordt genomen.”

Thang merkt dat winkeliers huiverig zijn in zee te gaan met beginnende ontwerpers. “Er heerst een soort negatieve lading om lokale ontwerpers. Van horen zeggen weet ik dat winkeliers negatieve ervaring hebben gehad met de vorige generatie ontwerpers. Zo bleek een collectie achteraf kwalitatief niet goed en werd er niet op tijd geleverd. Ik hoop dat met de DutchFashionDesignShop.com beginnende ontwerpers in een goed daglicht worden gesteld, zodat fysieke winkels ook aandacht aan ons gaan besteden.”

Foto klein: Quoc Than
Foto groot: Non by Kim

dutchfashiondesignshop
Mattijs van Bergen
Non by Kim
Quoc Thang