• Home
  • V1
  • Leads
  • Dutch Sustainable Fashion Week: Voor en door retailers

Dutch Sustainable Fashion Week: Voor en door retailers

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Tachtig ondernemers hebben zich aangesloten bij de eerste editie van de Dutch Sustainable Fashion Week. Het evenement is een initiatief van agentschap Goodbrandz, Euretco, Urgenda en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Cécile Scheele van Goodbrandz vertelt aan FashionUnited.nl over het evenement.



Waarom een Dutch Sustainable Fashion Week?
"Een paar jaar geleden richtte ik mijn eigen label op met duurzame mode, B-Frnk. Later heb ik andere merken gezocht en agentschap Goodbrandz gestart. Inmiddels hebben we vierhonderd klanten, maar ik dacht toch: 'heb ik zo genoeg bereikt?' Nee, want voor consumenten is duurzame mode vaak nog heel onduidelijk. Een half jaar geleden zijn we toen om de tafel gaan zitten met Euretco en Urgenda. We wilden een spraakmakende campagne opzetten, samen met retailers. Het idee is om met winkeliers duurzaamheid zichtbaarder te maken bij consumenten."

Wat vinden consumenten onduidelijk aan duurzame mode?
"Als je naar een winkel gaat, weet je niet waar je naar moet kijken. Ik hoor wel vaak dat consumenten kijken of een kledingstuk in Bangladesh is gemaakt, dan hoeven ze het niet meer. Terwijl niet alles wat uit Bangladesh komt, is gemaakt onder slechte omstandigheden. Winkelpersoneel weet vaak niet meer dan consumenten. Ik denk dat medewerkers in winkels meer kennis moeten hebben over duurzaamheid. En ook dat merken opener kunnen zijn over hun beleid en werkwijze.

Je hoort veel negatieve berichten over de modebranche. Vooral na de ramp in Bangladesh. Vier jaar geleden werd ik nog net niet uitgelachen. Winkeliers zeiden dat consumenten niet zaten te wachten op groene mode. Nu zijn consumenten kritischer, maar ze weten vaak niet waar ze duurzame mode kunnen kopen."

Wat houdt de Dutch Sustainable Fashion Week precies in?
"Het is een campagne voor en door retailers, dus het gaat vooral om wat er gebeurt in de winkels. De deelnemers - tachtig ondernemers, waaronder veel weidewinkels als Van Tilburg en Ballegooyen Modes - hebben een promotiepakket ontvangen. Hiermee kunnen ze duurzame kleding in hun winkel extra zichtbaar maken. Zo zitten er etalageafbeeldingen in, paskamerhangers en showcards. Ondernemers kunnen zelf ook events organiseren die wij weer vermelden op de site van de Dutch Sustainable Fashion Week. Rinsma Fashion uit Gorredijk heeft zelfs een speciale collectie ontwikkeld. Basitaansen Modestad heeft Rens Kroes uitgenodigd om te praten over duurzaamheid en eten."

Wat kunnen ondernemers die zich niet hebben aangesloten deze week nog doen?
"Ook duurzaamheid onder de aandacht brengen in hun winkels. En natuurlijk volgend jaar meedoen. Sommige ondernemers twijfelden nog, dus we hopen ze nu wel over te streep te kunnen trekken."

Dus het wordt een jaarlijks evenement?
"Ja zeker. We zijn al druk bezig met de volgende editie. We gaan sowieso een modeshow toevoegen. Door de naam van het evenement hoorden we namelijk vaak: 'Goh, waar zijn de shows?' Daarom willen we het event openen met een grote show waarbij we alle deelnemers uitnodigen. Bekende Nederlanders denken ook al mee. Zo kwamen we bijvoorbeeld op het idee voor een eigen magazine. Of we dat gaan doen weten we nog niet. Aan ideeën en enthousiasme hebben we in ieder geval geen gebrek."

Foto's: Rinsma Fashion

Dutch Sustainable Fashion Week
Goodbrandz