Duurzaamheid: Alleen nog consument overtuigen
bezig met laden...
Duurzaamheid wordt op meerdere manieren ingezet in de design- en modewereld, maar zijn de uitingen bij symposia, in boeken en groene campagnes wel de oplossing? Voorzitter van het congres David Shah, trendwatcher en uitgever van onder andere Textile View en View2 beredeneerde in een inspirerende presentatie, waarbij het thema ‘Happynomics’ de boventoon voerde, dat duurzaamheid momenteel vooral gaat over community thinking in plaats van op jezelf gericht zijn.
V
Carlos Teixteira, Assistent Professor op Parsons The New School of Design heeft een brede kijk op duurzaamheid binnen de design industrie. De functie van design is namelijk een antwoord op duurzaamheid in de hedendaagse kenniseconomie. Teixteira legde uit: “Het is mogelijk een designstrategie uit te zetten op basis van alle aloude kennis en technieken, met duurzaamheid als leidraad.” China, India en Brazilië dienden als voorbeeld, omdat er lokale economieën ontstaan, waarbij nationale als internationale mode- en designproducties de boventoon voeren en voor een nieuwe structuur zorgen in deze landen.
De Italiaanse expert Marco Bettiol, Creativity Head of Unit van TeDIS Center in Venice, ontdekte een andere ontwikkeling in de mode-industrie. Statistieken van 1987 tot 2006 toonden aan, dat er een grote daling plaatsvond in de low-tech textielindustrie en een sterke groei bij de high-tech fabrikanten. Het middensegment binnen de textielindustrie maakt in deze statistiek een middelmatige groei door. Technische materialen lijken de toekomst te zijn, toch dacht Bettiol dat een andere benadering van de productiewijze in de industrie kan bijdragen aan een duurzamere wereld en in zijn ogen is dat 'Slow Fashion': een markt gericht op kwaliteit, en niet producerend volgens de modeseizoenen.
Naast deze sprekers organiseerde Stichting Premsela een expositie en modeshow, gekoppeld aan een sustainable fashion assignment. De stichting toonde aan het einde van het seminar een documentaire over deze opdracht. Ontwerpers Elsien Gringhuis, Berber Soepboer en Iñiy Sanchez gaven hun ideeën over duurzaamheid weer, zoals functionaliteit, minimalisme, recycling en de noodzaak van eerlijke materialen, waardoor bewustwording van modeliefhebbers een gevolg kan zijn.
Tussentijds vonden korte debatten plaats door de dagvoorzitter David Shah. Uit deze discussies kan opgemaakt worden, dat de industrie, de verandering moet maken voor een betere milieu én eerlijke handel en waarbij de consument alleen nog overtuigd moet worden. Een paradigmashift is nodig, waarbij winst niet de enige drijfveer kan zijn binnen een bedrijfsvoering. Shah sloot af: “The days of ‘greenwashing’ are over.” Er is een nieuwe manier van denken nodig, oftewel zoals Shah van mening was: “Just trade instead of fairtrade.”
Foto: 'Time to think about a sweater' door Iñiy Sanchez
Fotografie: Roel van Tour