(advertentie)
(advertentie)
Een dag in het leven van: Ramon Ehlen

Visual merchandisers, shopmanagers, inkopers, ontwerpers, hoe ziet hun werkdag er eigenlijk uit? FashionUnited vraagt het modeprofessionals in de rubriek Een dag in het leven van. In de vierde aflevering: Ramon Ehlen, social media expert bij PL-Line en Labels.

Wie: Ramon Ehlen (21)
Begon zijn carrière als verkoper bij luxe modezaak Labels in Sittard, waar hij ook ervaring opdeed met inkoop, marketing en social media. Sinds oktober 2013 is hij daarnaast verantwoordelijk voor alle social media kanalen van high end kledingwinkel PL-Line in Maastricht. Ook assisteert hij eigenaar Leon Holla bij de inkoop van merken Saint Laurent Paris en Givenchy. Naast zijn werk studeert hij Commercieel Management op de Hogeschool Zuyd in Sittard.
Social media
“Elke ochtend stel ik een social media strategie op voor die dag. Ik bepaal wat er vandaag gepost wordt, en wat op welk kanaal. Kiezen we voor Facebook of Instagram en welke teksten en hashtags worden erbij geplaatst? Vervolgens ga ik de winkel in om foto’s te maken.”

Een dag in het leven van: Ramon Ehlen
Netwerk
“De meeste tijd gaat zitten in persoonlijk contact met klanten. Al mijn vaste klanten hebben mijn privénummer en ik heb dagelijks contact met hen via de telefoon, sms of Whatsapp. Zodra er iets nieuws wordt gepost op social media, krijg ik telefoontjes en berichtjes met vragen over de prijs, maten en het kledingstuk zelf. Zelfs in het uitgaansleven krijg ik vragen over mijn werk van klanten. Dat vind ik alleen maar leuk. Mijn klanten vinden het prettig om persoonlijk contact te hebben en voelen zich daardoor op hun gemak bij mij.”

Passie
“Omringd zijn door mensen die net zoveel van high end fashion houden als ik en met wie ik die passie kan delen, is de leukste kant van mijn baan. Wat me het meest aantrekt aan deze kant van mode, is dat hoogsegment merken zichzelf constant blijven vernieuwen. Rick Owens is daarvan het beste voorbeeld. In mijn ogen is hij een van de grootste vernieuwers van de laatste jaren met zijn compleet eigen stijl en nieuwe silhouetten. Ook Riccardo Tisci van Givenchy is een grote inspiratiebron. Hij heeft streetstyle naar een hoger niveau getild en de deur opengezet voor nieuwe streetwear merken als Hood By Air en Off-White.”

Trots
“Ik vind het geweldig dat onze klanten meegaan in onze stijl. Dat de klant ons vertrouwt en door ons enthousiasme zelf ook enthousiast raakt over onze favoriete designers. Zo zijn diverse klanten van mij helemaal meegegaan in de stijl van Givenchy en lopen hier in Limburg over straat in een total runway-achtige look van een leren jas, shirt, rok, legging en halfhoge zwarte sneakers.”

Altijd druk
“Als er ooit een moment komt dat ik vijf minuten voor sluitingstijd met de sleutel klaarsta om af te sluiten, zou ik direct stoppen. Ik zie mijn werk niet als werk, maar als het uitvoeren van mijn passie. Voor mij is mijn baan meer dan om 10.00 uur aan te komen en om 18.00 uur weer naar huis gaan. Bij mij gaat het 24 uur per dag door: ik sta er mee op en ga er mee naar bed. Ik ben altijd druk bezig en daarom schieten lunch- en koffiepauzes er wel eens bij in. Ik ga pas naar huis op het moment dat social media vragen en reacties beantwoord zijn, dat de winkels tip top in orde zijn en de poppen goed zijn aangekleed. Dan kan ik met een goed gevoel de winkels verlaten.”