• Home
  • V1
  • Leads
  • Een dag in het leven van Ulrike Casier

Een dag in het leven van Ulrike Casier

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Visual merchandisers, shopmanagers, inkopers, ontwerpers, hoe ziet hun werkdag er eigenlijk uit? FashionUnited vraagt het modeprofessionals in de rubriek Een dag in het leven van. In de vijfde aflevering: Ulrike Casier, country manager van Sarenza

Nederland.

Pumps aan
“Zodra ik achter mijn bureau plaats neem, trek ik mijn sneakers uit en doe ik mijn pumps aan. Het kantoor van Sarenza is gevestigd in hartje Parijs, waardoor ik elke dag met de metro naar mijn werk ga. Dat hou ik niet vol op mijn hakken, dus staat er steevast een paa

r pumps naast mijn bureau. Vervolgens haal ik een goeie kop zwarte koffie, zet ik mijn computer aan en neem ik de cijfers door. Wat hebben we tot nu toe omgezet? Welke merken hebben goed verkocht? En via welke marketingkanalen komen klanten de webshop in? Dat zijn enkele van de vragen die ik mezelf stel. Af en toe check ik ‘s ochtends ook wat voor weer het in Nederland wordt. Dat klinkt misschien vreemd, maar het weer heeft veel invloed op het koopgedrag van de consument. Zodra de eerste zonnestralen er zijn, is er bijvoorbeeld veel behoefte aan sandaaltjes.”


Veelzijdig
“Ik ben verantwoordelijk voor het volledige businessplan van Sarenza Nederland. Van de strategie, profit and loss en bedrijfsontwikkeling tot aan marketingcampagnes en het management. Dat maakt mijn baan heel veelzijdig. De meeste tijd gaat zitten in het effectief analyseren van de cijfers. Als webshop kun je ongelooflijk veel data bijhouden. We kunnen exact zien hoe de consument binnenkomt op de website en wat zijn of haar shopgedrag is. Daarnaast doen we ook veel marktonderzoeken om erachter te komen of we bijvoorbeeld nieuwe collecties nodig hebben of dat bepaalde onderdelen op de website vlotter of beter kunnen. De cijfers werken heel inspirerend. Als we zien dat iets aanslaat, halen we daar vaak weer nieuwe ideeën uit.”

Wie: Ulrike Casier
Studeerde Communication Management aan de Artevelde Hogeschool in Gent. Daarna vertrok ze naar Valencia, waar ze een master in Reclame en Public Relations behaalde aan de Universidad Cardenal Herrera. In 2006 kwam ze in de Belgische mode- en reclamewereld terecht en werkte onder andere als accountmanager voor ELLE magazine en MediaSurplus. Drie jaar later verhuisde ze naar Parijs waar ze de overstap maakte naar Pixmania, een online shop voor high-tech producten. Eind 2011 verruilde ze de USB-sticks voor schoenen en begon bij Sarenza als online marketing executive. Sinds begin 2012 is ze country manager van Sarenza Nederland.
Heel Frans
“Aan de lunch wordt veel waarde gehecht bij Sarenza. Er mag binnen ons bedrijf niet gegeten worden achter het bureau. Daar is Sarenza heel Frans in: je moet naar buiten. De directie vindt het belangrijk dat het werk fun and friendly blijft. Natuurlijk moet er hard gewerkt worden, maar lachen mag ook. Daarnaast is het ook een fijne manier om op de hoogte te blijven van de laatste trends. Omdat het kantoor middenin de stad zit, zien onze inkopers precies wat er leeft op straat en blijven ze continue geprikkeld.”

Evolutieproces
“Het meest uitdagende aspect van mijn baan is de ontwikkeling van Sarenza zien en de groei die daarmee gepaard gaat. Ik was bij de start van Sarenza Nederland en heb het bedrijf zien evolueren. Een hoogtepunt aanwijzen vind ik moeilijk. Mijn baan is een constant leerproces. Het is vallen en opstaan, juist dat vind ik enorm interessant.”

To do list
Voordat ik aan het einde van de dag naar huis ga, check ik altijd nog even de cijfers. Is alles klaar voor morgen? Ik beantwoord nog wat mails, streep nog een paar belangrijke dingen van mijn to do list af en voor de rest is er morgen. O ja, en ik trek mijn hakken uit en doe mijn sneakers weer aan!”

Foto 1: Fashionchick
Foto 2: Sarenza.nl
een dag in het leven van
Sarenza
ulrike casier