Een nieuw begin voor Non by Kim
bezig met laden...
De vogelgeluiden zijn weggestorven, het gebrul van orang-oetans gestaakt. In de Vondelkerk in Amsterdam marcheren zo’n twintig modellen in een cirkel. Alsof ze zijn aangesloten bij een sekte blijven de mannen plots stilstaan. De muziek dooft. “Hmmm,” klinkt het. Eén van de mannen gaat iets te lang door. Hij lijkt een verontschuldigend glimlachje nauwelijks te kunnen onderdrukken.
De
Het resultaat is een cleane collectie van zachte jerseys, oversized truien, dunne overhemden, maar ook enorme sjaals en honeycomb breisels. De silhouetten zijn bijna vrouwelijk, met strakke broeken, dicht op het lijf, en grootse overhemden, truien en jassen. De kleuren: donkerblauw en grind grijs met terracotta en poederachtige accenten.
Conclusie: het is heel draagbaar. “Dat is ook het doel,” zegt Bakker na afloop. “Want ik wil het wel verkopen.” Bakker neemt dit jaar het heft meer in eigen hand en wil de collectie niet alleen bij retailers verkopen, maar ook in een eigen webshop.
Kim Bakker showt voor het eerst in drie jaar
‘Zero’, zoals de collectie heet, is een nieuw begin voor Bakker. Na haar afstuderen aan het Amfi (Amsterdam Fashion Institute) in 2005, maakte ze een vliegende start met haar label, maar in 2011 besloot ze een pauze in te lassen. Inmiddels is het drie jaar geleden dat ze voor het laatst een collectie presenteerde. De directe aanleiding voor de break was haar deelname aan The Green Fashion Competition dat jaar. Door de groene modewedstrijd wilde ze onderzoeken hoe ze haar collecties en werkwijze nóg duurzamer kon maken. Maar ze gebruikte de afgelopen tijd ook om te zoeken naar nieuwe fabrikanten. Ze belandde uiteindelijk in Portugal en laat haar collecties nu produceren bij zes verschillende fabrieken. “Ik heb veel naar leveranciers gezocht en die getest. Dat was heel lastig. Maar ik wil kunnen waarmaken wat ik op de catwalk laat zien, het mag niet tegenvallen,” zegt ze.
Door
“De collectie is volwassener geworden,” besluit Bakker. De ‘rustperiode’, waarin ze een nieuw businessplan schreef, heeft haar goed gedaan. Toen ze haar collecties samen zag - Nōn by Kim en Nōn Essentials - tijdens de catwalkshow, vielen alle stukjes op zijn plek. “Het is super sterk. En heel goed verkoopbaar denk ik.”
Foto's: Peter Stigter