Een nieuw hoofdstuk voor Christophe Lemaire
bezig met laden...
Ondanks zijn succes – Japan was zeer geïnteresseert in zijn collecties- met tijdloze en chique kleding, eistte de modewereld ook van hem zijn tol. De combinatie tussen het ontwerpen en het runnen van een eigen bedrijf, viel Lemaire zwaar. Zo zwaar dat hij het plezier in het creëren van nieuwe looks verloor. “Ik was jong en totaal onervaren, eigenlijk gewoon te onvolwassen. Ik had weinig zelfvertrouwen,” zegt hij in een interview met Glamcult in 2012. Plots nam zijn carrière een andere wending: in 2000 ging hij samenwerken met Lacoste. Het sportieve merk kreeg een nieuwe vibe door onder andere de chique blazers van de pas benoemde artistiek directeur. Zijn eigen label heeft er wel een tijdje voor moeten wijken. Pas in 2006 toonde het merk Chistophe Lemaire weer een nieuwe collectie.
Christophe Lemaire past goed bij Hermès
Na een periode van tien jaar was het tijd voor een grote verandering. Hermès werd in 2010 het volgende hoofdstuk. Het ontwerpen van sportieve collecties ruilde Lemaire in voor het maken van klassieke en elegante kleding. Algemeen artistiek directeur van Hermès Axel Dumas zei bij de aanstelling van Lemaire als nieuwe hoofdontwerper van de dameslijn: “De keuze voor een nieuwe ontwerper is op een natuurlijke manier uitgegaan naar Christophe Lemaire, die tijdloze sport-chique kleding ontwerpt wat volledig bij de stijl van Hermès past die het modehuis sinds 1920 heeft gecreëerd.” Hoewel verwacht werd dat iemand met een grote naam zoals Marc Jacobs het stokje van Jean Paul Gaultier zou overnemen, bleek de combinatie toch niet zo vreemd. Lemaire verkiest net als Hermès aardse tinten boven felle kleuren in zijn creaties. Ook houden beide merken van stukken die langer meegaan en altijd gedragen kunnen worden, ongeacht de trends van een bepaald moment.
Eenmaal in het heden en na de aankondiging van zijn vertrek bij Hermès komt weer een nieuw hoofdstuk in zijn leven. Een reis met verschillende avonturen heeft Christophe Lemaire gemaakt tot de succesvolle ontwerper die hij nu is. Zijn merk is inmiddels zowel online als in winkels verkrijgbaar in Europa, Noord-Amerika, Azië, het Midden-Oosten en in Australië. In Womens Wear Daily maakte hij, na zijn aanstelling bij Hermès, een vergelijking: “Ik voel me een beetje als wijn, te lang was ik veel te jong, maar ik word beter met de jaren.” Nu is het tijd om zijn eigen label naar een nieuw hoogtepunt te brengen.