Eerste bodyscan in boetiek voor virtueel meten

Het was een hele investering, maar Kelly Jorritsma is in haar Amstelveense boetiek Unielle Couture, dan wel de eerste Nederlandse winkelier die gebruik maakt van de 3D bodyscan. Ze importeerde de scanner uit Amerika.

"Ik wil graag een pionier zijn.”

FebruariEerste bodyscan in boetiek voor virtueel meten 2011: onderzoeksinstituut TNO startte met onderzoek naar de vraag naar bodyscanners in de detailhandel. Volgens het instituut zouden zo verschillende kledingmatenstelsels overbodig worden en zou bovendien het aantal retouren worden aangepakt. Warenhuizen V&D en de Bijenkorf toonden interesse in de 3D bodyscan, vooral bekend van de passagierscontrole op Schiphol. V&D liet toen aan FashionUnited weten het vooral handig te vinden dat klanten weten of ze maat 36, 38 of maat 8 of 10 moeten pakken. Kosten zouden tussen de 50.000 en 70.000 euro liggen.

De Bijenkorf geeft aan momenteel geen concrete plannen te hebben om een bodyscanner aan te schaffen. Possen, een bedrijf dat gepersonaliseerde kleding en maatkleding voor dames en heren volgens het model van 'maatwerk voor de massa' verkoopt, laat weten in het verleden gebruik te hebben gemaakt van een bodyscanner. "Maar dat bleek bij nader inzien overbodig, een bodyscanner weet niet van wat voor kleding de klant houdt," aldus Bart Possen.

En dus is Kelly Jorritsma, eigenaresse van Unielle Couture in Amstelveen, volgens eigen zeggen een pionier. Hoeveel ze er voor heeft betaald om het ding uit de Verenigde Staten te halen, vertelt ze niet, wel dat het een hele investering was. Ze kwam op het idee via de Amerikaanse badmodeontwerpster Lori Coulter. “Zij is er vrij succesvol mee. Ik denk dat de bodyscanner groot gaat worden.”

De scanner verricht door middel van witlichtreflectie meer dan honderd metingen van het menselijk lichaam in een minuut. Van de data kan een patroon worden gemaakt. Maar waarom een dure en ingenieuze bodyscanner gebruiken als je de klant ook gewoon met een meetlint kan opmeten? “Dit is veel nauwkeuriger,” zegt Jorritsma. “Bij meten kan het gemakkelijk mis gaan bij imperfecties in het lichaam. Bijvoorbeeld een rechterschouder die breder is dan de linker, of een arm die langer is dan de andere.”

Jorritsma biedt haar klanten bruidsmode en avond- en cocktailjurken. Nadat de klant uit de bodyscanner stapt – er zijn witte katoenen shirts en broekjes beschikbaar om te dragen in de scanner – kan er gekozen worden uit een ontwerp, of de klant kan haar wensen duidelijk maken aan Jorritsma, zodat zij een uniek kledingstuk kan creëren. Vooral de bruiden kiezen voor dat laatste. “Zo had ik laatst een hoogzwangere bruid, die een body wilde zoals de jurk van Kate Middleton, met veel kant, maar de rok liever wat meer volgens het mermaid silhouet.”

Binnenkort wordt passen ook overbodig. “We zijn momenteel bezig om virtueel passen mogelijk te maken,” licht de onderneemster toe. “De klanten kunnen hun jurk dan door hun avatar laten passen. De techniek is er klaar voor, we wachten alleen nog tot de jurken beschikbaar zijn in het programma.”

In de Verenigde Staten loopt momenteel het project AM4U, Apparel Made for You, met bodyscanners. Doel is het tegengaan van overproductie. De scanner zou volgens de onderzoekers vooral handig zijn voor retailers die niet te veel voorraad willen hebben. Nadat klanten op een scherm zelf hun kleding hebben samengesteld, wordt het direct geproduceerd.

Jorritsma verwacht veel van de scanner en ziet veel mogelijkheden. “Nu ga ik me vooral focussen op de marketing rond de techniek. Een misverstand is namelijk nog dat het heel duur zou zijn. Bij mij is een jurk al verkrijgbaar vanaf 170 euro en de 3D styling service kost 29,95 euro. Het is gratis als je tegelijkertijd een jurk besteld.” Bruidsmode kost tussen de duizend tot vijfendertighonderd euro.

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN