Eerste sport shop-in-shop voor de Bijenkorf
bezig met laden...
Hardlopen is populair: de afgelopen jaren nam het aantal deelnemers aan de 25 grootste hardloopevenementen met 60 procent toe. Ongeveer een kwart van de bevolking zegt geregeld hard te lopen, waarvan 1,3 miljoen zelfs minstens één keer per week, blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut, het centrum voor sociaal-wetenschappelijk sportonderzoek. Runnersworld gedijt dan ook goed. In een jaar tijd opende de keten onder andere filialen in Arnhem, Amersfoort, Lelystad en Zwolle, waarmee de teller op 27 staat. Verdere expansie staat op de planning, ook over de grens, meldde Euretco in het jaarverslag over 2010. En vorig jaar kreeg Runnersworld de publieksprijs in de categorie Sport van de ING Retail Jaarprijs. De Bijenkorf geeft dan ook aan door de samenwerking met de sportformule in te spelen op de populariteit van hardlopen.
Ook gunstig voor de Bijenkorf: hoewel hardlopen één van de goedkoopste sporten is, verdienen de renners vaak boven modaal. Dat ontdekte socioloog Maarten van Bottenburg. Twee jaar geleden vertelde hij al over zijn onderzoek aan weekblad Elsevier. Harlopers zijn volgens hem vaak hoogopgeleid. En het moderne joggen is ook niet zo individualistisch als het lijkt. Vooral vrouwen - die sinds de uitvinding van de sportbeha actiever zijn geworden - rennen liever met een groepje door het park.
Ook ondernemer Hans Baars is van mening dat plezier voorop staat bij hardlopen. Runnersworld is een formule op franchisebasis en Baars gaat de shop-in-shop in de Haagse vestiging van de Bijenkorft runnen. "Het is onze uitdaging de klanten tevreden te zien terugkomen met enthousiaste verhalen over het plezier dat ze beleven aan hun wekelijkse trainingen."
Euretco voert naast Runnersworld onder andere de formules Sport 2000, Babyface en LCKR. Vorig jaar behaalde Euretco een nettoresultaat van 3,8 miljoen euro en behaalde daarmee ongeveer evenveel winst als in 2009. Hoeveel omzet en winst de formules afzonderlijk hebben behaald vorig jaar, maakt het bedrijf niet bekend.
Foto: Filiaal de Bijenkorf in Den Haag