• Home
  • V1
  • Leads
  • Eerste stapjes offline voor ShopVIP

Eerste stapjes offline voor ShopVIP

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De Nederlandse besloten online shopping community ShopVIP gaat samenwerken met Fashionbash, een offline evenement van actrice Carolien Spoor. In het Amstel Hotel in Amsterdam proost het bedrijf met champagne ook op de duizendste

sale in vier jaar. Oprichter Bram Jan Streefland, wijzend naar zijn kleding: “Maar ik heb nog steeds geen verstand van mode.”

“Ik

heb een Mulberry tas gedoneerd, knal geel, en daar ga jij heel veel op bieden,” zegt Bastiaan van Schaik, naast ‘überstylist’ en hoofdredacteur van glossy Jackie ook al vier jaar fashion director van shoppingcommunity ShopVIP. Wat dat precies inhoudt? “Steeds minder,” geeft Van Schaik onmiddellijk toe, terwijl hij ondertussen zijn telefoon nauwlettend in de gaten houdt. “Het idee voor ShopVIP was heel goed, maar omdat de oprichters niet thuis waren in de mode, heb ik ze wegwijs gemaakt.”

Samen bedachten de heren – Bastiaan van Schaik en oprichters Bram Jan Streefland en Gavin Dresselhuis – om met ShopVIP een samenwerking aan te gaan met Fashionbash. Bekende Nederlanders doneren een item uit hun kast – Van Schaik: “Of uit een goodybag die ze hebben gekregen” – waar consumenten vervolgens op kunnen bieden. De opbrengst gaat naar Get it Done, een gemeenschap voor directe ontwikkelingshulp, van actrice Hanna Verboom.

In december zal het evenement plaatsvinden: offline. “Het is eerst eenmalig,” zegt Streefland, die begin vorig jaar nog aangaf niet in ‘stenen’ te geloven. “Maar ik geloof wel steeds meer in de combinatie van online en offline. Wat dat betreft heb ik veel geleerd van de Belgen.”

Met de Belgen bedoelt Streefland het bedrijf Cameleon, dat ShopVIP vorig jaar heeft overgenomen. Hij is er nog steeds blij mee. “We zijn enorm gegroeid, hebben nu 1,8 miljoen leden. De omzet, inclusief die van de andere bedrijven van Cameleon, kwam vorig jaar uit op 50 miljoen euro. En vandaag vieren we de duizendste sale die we aan onze leden aanbieden.”

In het begin moest mede-oprichter Gavin Dresselhuis wel leuren bij merken om hun restpartijen en samples te verkopen via ShopVIP. Maar de tijden zijn veranderd. Streefland: “We kunnen nu selectiever zijn, in welke merken we wel en niet verkopen. Consumenten merken dat. En merken zijn ons als een volwaardig kanaal gaan beschouwen. Zo produceren ze bij voorbaat soms al 10 procent meer.” Van Schaik: “Het is echt naïef om te denken dat restpartijen rotzooi zijn.”

Bang voor concurrerende shoppingcommunities is Streefland niet. “Tegen nieuwe bedrijven zeg ik: ‘Dapper’. Van grote Europese spelers die ook naar Nederland komen, begrijp ik het. Maar zij wachten altijd erg lang om naar Nederland te komen, en dat heeft ons de tijd gegeven om een sterke positie te veroveren.” En hoe denkt hij over zelf uitbreiden naar het buitenland? “Nee, we zijn goed in de Benelux. Ik wil alleen uitbreiden naar een ander land, als ik weet dat we daar nummer één of twee kunnen zijn. Maar zeg nooit ‘nooit’ natuurlijk.”

Yasmine Esser

Foto: ShopVIP event in het Amstel Hotel

Shop VIP
ShopVIP