Eerste stapjes offline voor ShopVIP
bezig met laden...
“Ik
Samen bedachten de heren – Bastiaan van Schaik en oprichters Bram Jan Streefland en Gavin Dresselhuis – om met ShopVIP een samenwerking aan te gaan met Fashionbash. Bekende Nederlanders doneren een item uit hun kast – Van Schaik: “Of uit een goodybag die ze hebben gekregen” – waar consumenten vervolgens op kunnen bieden. De opbrengst gaat naar Get it Done, een gemeenschap voor directe ontwikkelingshulp, van actrice Hanna Verboom.
In december zal het evenement plaatsvinden: offline. “Het is eerst eenmalig,” zegt Streefland, die begin vorig jaar nog aangaf niet in ‘stenen’ te geloven. “Maar ik geloof wel steeds meer in de combinatie van online en offline. Wat dat betreft heb ik veel geleerd van de Belgen.”
Met de Belgen bedoelt Streefland het bedrijf Cameleon, dat ShopVIP vorig jaar heeft overgenomen. Hij is er nog steeds blij mee. “We zijn enorm gegroeid, hebben nu 1,8 miljoen leden. De omzet, inclusief die van de andere bedrijven van Cameleon, kwam vorig jaar uit op 50 miljoen euro. En vandaag vieren we de duizendste sale die we aan onze leden aanbieden.”
In het begin moest mede-oprichter Gavin Dresselhuis wel leuren bij merken om hun restpartijen en samples te verkopen via ShopVIP. Maar de tijden zijn veranderd. Streefland: “We kunnen nu selectiever zijn, in welke merken we wel en niet verkopen. Consumenten merken dat. En merken zijn ons als een volwaardig kanaal gaan beschouwen. Zo produceren ze bij voorbaat soms al 10 procent meer.” Van Schaik: “Het is echt naïef om te denken dat restpartijen rotzooi zijn.”
Bang voor concurrerende shoppingcommunities is Streefland niet. “Tegen nieuwe bedrijven zeg ik: ‘Dapper’. Van grote Europese spelers die ook naar Nederland komen, begrijp ik het. Maar zij wachten altijd erg lang om naar Nederland te komen, en dat heeft ons de tijd gegeven om een sterke positie te veroveren.” En hoe denkt hij over zelf uitbreiden naar het buitenland? “Nee, we zijn goed in de Benelux. Ik wil alleen uitbreiden naar een ander land, als ik weet dat we daar nummer één of twee kunnen zijn. Maar zeg nooit ‘nooit’ natuurlijk.”
Yasmine Esser
Foto: ShopVIP event in het Amstel Hotel