• Home
  • V1
  • Leads
  • Eigen retail verbetert winstgevendheid Levi's

Eigen retail verbetert winstgevendheid Levi's

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De introductie van de 'Curve ID' heeft jeansfabrikant Levi's een uitstekend vierde kwartaal opgeleverd. De denimgigant rapporteerde voor de drie maanden tot 28 november een netto winststijging van 28 procent naar 86 miljoen

dollar (62,9 miljoen euro). De omzet steeg met 7 procent naar 1,29 miljard dollar (94 miljoen euro). Levi's lanceerde de Curve ID (in feite een nieuw maatsysteem waarbij niet de confectiemaat maar de verhouding tussen taille, billen en heupen bepalend is) afgelopen zomer met een uitgebreide media-campange en passessies op tal van locaties. Sinds het najaar is de Curve ID op de meeste retaillocaties van het merk verkrijgbaar.

Samen met de kwartaalresulaten maakte Levi Strauss & Co ook de cijfers voor boekjaar 2010 bekend: het bedrijf rapporteerde een netto winststijging van 3 procent naar 157 miljoen dollar (114 miljoen euro). De omzet steeg met 7 procent naar 4,4 miljard dollard (3,2 miljard euro). Vooral het uitgebreide eigen retailnetwerk, waar sinds 2009 fors in is geïnvesteerd, werpt nu vruchten af. Zo kocht Levi's twee jaar geleden 73 franchises in de VS terug. Begin 2011 werd in onze regionen eenzelfde stap gezet: Levi's beëindigde de samenwerking met de franchisepartner in Nederland en opent voortaan zelf winkels en shop-in-shops in dit land. In België heeft het bedrijf alleen maar eigen winkels en veel succes met dit model.

In de VS werd in het vierde kwartaal een omzetplus van 7 procent genoteerd naar 772 miljoen dollar (565 miljoen euro), in Europa ging de omzet 4 procent omhoog naar 300 miljoen dollar (219 miljoen euro) en in Azië met 8 procent naar 218 miljoen dollar (159 miljoen euro).

De bruto winst van 2010 kwam uit op 2,2 miljard dollar (1,6 miljard euro) tegen 1,9 miljard in 2009. De bruto marge liep op tot 50,4 procent van de omzet. Een jaar eerder was dat 48,1 procent. Deze stijging is een direct gevolg van de stijging van de omzet uit eigen retail zo laat het bedrijf weten. De operationele winst steeg naar 381 miljoen dollar (278 miljoen euro).

"We hebben in 2010 veel vooruitgang geboekt in het veranderingsproces van ons bedrijf," zei CEO John Anderson in een reactie. "De winstgevendheid is verbeterd en we hebben omzetgroei gerealiseerd in alle regio's. De komende jaren zullen we trouw blijven aan de uitgezette strategie. Dat betekent productverbetering, mondiale uitbreiding en direct contact met onze klanten."

Levi's
Levis Strauss