• Home
  • V1
  • Leads
  • Einde groothandelspraktijken voor modemerk Nan

Einde groothandelspraktijken voor modemerk Nan

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Gemengde gevoelens heeft Nanda Schilperoort. Begin dit jaar verkocht ze het groothandelsbedrijf van haar modemerk Nan aan Ethics Kledingproducties BV uit Baarn. Nu is dat bedrijf failliet verklaard en heeft Schilperoort haar label

voor zakelijke dameskleding weer helemaal in eigen hand. Nan stopt met wholesale en richt zich enkel nog op de verkoop in eigen winkels in Amsterdam en Rotterdam, en op internet.

Volgens Nanda Schilperoort, bedenker en oprichter van het Nederlandse modelabel Nan, gaat het om zo’n honderdtwintig winkeliers die de dupe worden van het faillissement. Curator Aniek Gielen ligt de zaak toe: “Per winkelier wordt er gekeken of er nog collecties uitgeleverd kunnen worden. De productie van de kleding is stopgezet. En er was nog geen collectie onderweg, dus van de nieuwe collectie zal er weinig in de winkels komen te liggen. De kleding die nog op voorraad lag, in het magazijn, kan eventueel nog verkocht worden, als winkeliers contant betalen.” Een verslag met meer informatie over het faillissement van Ethics is nog niet beschikbaar.

Retailer Christel Thuis verkoopt in haar winkel in Doetinchem, Daily Womens Wear, de collecties van Nan. Dat het bedrijf achter de groothandelsactiviteiten failliet is en het merk gaat stoppen met wholesale, wist ze nog niet. Maar verbaasd is ze niet. “Begin dit jaar hoorde ik van de overname door Ethics. Toen rook ik eigenlijk al onraad.”

Hoewel ze voor komend seizoen weinig van de Nan collectie had ingekocht – “ik verkoop bijna alleen zwarte kleding, en deze collectie van Nan was maar voor een klein gedeelte zwart” – betreurt ze de koerswijziging van Nan wel. “Het is echte business kleding voor vrouwen. Vooral de blouses verkocht ik goed, met een grote kraag en manchetknopen. Een jaar of vier vijf geleden was deze kleding echt een gemis op de markt. Nu wordt bedrijfskleding voor vrouwen steeds informeler. Wat dat betreft is de markt ook niet zo gunstig voor Nan.”

In januari dit jaar, nam Schilperoort met pijn in haar hart afscheid van van grootshandelsbedrijf Nan Label BV. De oprichtster van het modemerk wilde de de continuïteit van het merk waarborgen en verkocht het groothandelsbedrijf aan producent Ethics Kledingproducties BV. Het bedrijf uit Baarn was al voor twintig procent eigenaar. Schilperoort bleef betrokken bij het modemerk zelf, dat onder een licentie op de markt bleef. “Om elkaar in een samenwerking te versterken is een eenduidige visie op werkwijze en toekomst een must. Die was er helaas niet meer,” vertelde Schilperoort toen aan FashionUnited over de samenwerking met Ethics.

Omdat Schilperoort het merk Nan blijft voeren, onder de bedrijfsnaam Nan Retail BV, maar zich niet meer zal richten op wholesale, heeft het merk dit jaar geen stand op de Modefabriek. “Ik heb gemengde gevoelens,” vertelt ze. “Enerzijds ben ik blij dat ik het merk weer volledig in eigen hand heb, anderzijds betreur ik het dat het bedrijf failliet is gegaan. Ook voor de retailers die het merk in hun winkel verkopen.”

Yasmine Esser

daily women's wear
Nan