Einde label Maria Westerlind
bezig met laden...
Ook in Nederland ging de groei niet altijd even snel. Westerlind was geen doorsnee Scandinavische ontwerpster, met haar collecties geïnspireerd op de jaren veertig, vijftig en zestig. Het cleane wat de Scandinavische kledingstijl over het algemeen kenmerkt, ontbrak bij Westerlind, wiens kledingstijl eerder vrouwelijk en lieflijk was. In 2009 vertelde Westerlind aan FashionUnited dat haar grootmoeder haar grootste inspiratiebron is. Westerlinds grootmoeder Elsa was gespecialiseerd in het maken van plooirokken en opende een eigen fabriek in Tunesië. Maria Westerlind zei: “Als ik met een nieuwe collectie begin, bekijk ik eerst enkele schetsen van vroeger. Ik probeer altijd een rok, gebaseerd op de periode waarin mijn grootmoeder nog werkte, in mijn collecties te verwerken.” Retailers waren volgens Carin Deben wat huiverig om het merk op te nemen in hun collecties. “De kleding verkocht goed bij de winkeliers in Nederland, maar andere retailers maken toch veilige keuzes,” legt ze uit.
Nadat Deben hoorde over de keuze van Westerlind om haar zomercollectie van 2011 tot haar laatste collectie te benoemen, lichtte ze de winkeliers in. “Eerst merken zij er nog weinig van, want de zomercollectie wordt nog gewoon geleverd. Klanten reageren wisselend. De een vindt het gewoon jammer, een ander vreselijk.”
Ook Tineke Sluiter, oprichter van Orangebag.nl vindt het spijtig dan Westerlind de brui geeft aan haar modelabel. Al sinds de collecties van Westerlind in Nederland verkrijgbaar zijn, biedt Sluiter de kleding aan in haar webshop. “De verkoop ging goed. Maria Westerlind had namelijk een heel eigen, unieke stijl. Ze werd nauwelijks beïnvloed door trends. Deze stijl is niet zomaar door een ander label te vervangen. Gelukkig wordt de zomercollectie nog wel geleverd. Dat worden dus echte collectors items.”
Wat Westerlind de komende tijd gaat doen weet Deben niet precies. “Zich op haar gezin stortten en misschien in de toekomst ontwerpster worden bij een ander label.” D&D Company Fashion Brands richt zich momenteel meer op het Deense merk Graumann dat zij vertegenwoordigen.