• Home
  • V1
  • Leads
  • Einde van Coppens toont worsteling modebranche

Einde van Coppens toont worsteling modebranche

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Is het onmogelijk om vandaag de dag een hoeden- en accessoiresontwerper te zijn in België? De Brusselse ontwerper Christophe Coppens denkt van wel. “Banken spelen hun rol van bankier niet meer, fabrikanten hebben het zeer zwaar en

zijn niet in de positie enig risico te nemen. Lonen zijn vandaag onbetaalbaar in België, degelijk produceren in beperkte hoeveelheden in deze omstandigheden is zo goed als onmogelijk. En dan het product zelf; mijn ideeën zijn vandaag groter dan het product waar vandaag behoefte aan is.” Afgelopen weekend maakte Coppens daarom bekend zijn boeken na 21 jaar neer te leggen.

Anderhalf

jaar geleden werd hij nog benoemd tot Gebrevetteerd Hofleverancier van België. De ontwerper, die hoeden creëerde voor koningin Paola en prinses Mathilde, vond het de kroon op zijn werk. Onlangs nam Coppens zijn intrek in een nieuw atelier. Hij verhuisde van de Nieuwe Graanmarkt naar een pand van zes verdiepingen in de Marollen, waar hij zijn dubbelboek ‘Homework’ presenteerde. De boeken zijn samen goed voor 510 pagina’s met oud en nieuw werk van de ontwerper. Binnenkort zou hij een winkel in Parijs openen.

Coppens maakte echter de balans op en concludeerde: “Ik kan niet meer. Het is genoeg geweest.” Moeilijk is niet erg, schrijft de ontwerper in een persverklaring, maar de laatste jaren werd het volgens hem onmenselijk. Hij werd iemand die hij niet was. “Mijn jarenlange dilemma tussen mode en kunst zijn vandaag onverzoenbaar. Ik ben totaal kwijt wie ik ben, constant schipperend tussen wat hoort en wat moet.”

Hoewel Coppens naar verluidt een schuld zou hebben van 700.000 euro, is zijn reden om te stoppen vooral persoonlijk. Het is een aanklacht tegen de mode-industrie. Voor zijn exclusieve hoeden en accessoires was de markt te klein. En waarom zou iemand een simpele hoed kopen bij Coppens als er ook goedkope hoeden in de budgetketens liggen? Aan het Nieuwsblad, één van de vier Belgische media aan wie hij een interview wilde geven over zijn bedrijfsbeëindiging, zegt hij dat er angst heerst in de mode. Winkeliers kiezen voor veilige artikelen of ze gaan voor de hype van het moment. Ook leveranciers hebben het moeilijk. “Van één fabrikant heb ik letterlijk te horen gekregen dat hij niet meer met mij kan werken omdat hij vreest dat andere klanten als Hermès en Vuitton zullen afhaken,” zegt Coppens tegen de krant.

De Brusselse ontwerper zit dit jaar 21 jaar in het vak. Hij stopte in 1990 met zijn studie aan het conservatorium en opende zijn eerste atelier in Brussel. In 2005 presenteerde Coppens voor het eerst zijn collectie haute couture accessoires in Parijs. Twee jaar geleden ging hij een samenwerking aan met modeketen JBC. Ook het ontwerpen van vijftien capes, hoeden en tooien voor de wereldtournee van de Ierse zangeres Roisin Murphy, noemt Coppens een hoogtepunt uit zijn carrière. Wat hij nu gaat doen is nog onbekend.

Foto klein: Christophe Coppens ter gelegenheid van zijn 20-jarig jubileum in 2010.
Foto groot: Collectie ‘Dream your Dream’ 2005 die Coppens toonde in Parijs.

Christophe Coppens