• Home
  • V1
  • Leads
  • 'Er was veel belangstelling, maar ik kreeg de opdracht'

'Er was veel belangstelling, maar ik kreeg de opdracht'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het is niet makkelijk om als startende modeontwerper je label bekendheid te geven. Zeker niet wanneer je het helemaal zelf doet. Toch bestaan ze: succesvolle, self made ontwerpers. Deel 2: Gary Symor.


FashionUnited: Je bent in 2004 afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Waarom koos je voor deze opleiding?

Gary Symor: Ik woonde tot 1998 in Suriname, daar studeerde ik Werktuigbouwkunde, maar mode zat altijd in mijn hoofd. Op een gegeven moment was ik niet meer happy in Suriname en dankzij een beurs die ik kreeg van de Surinaamse stichting WANATTI, kon ik studeren in Nederland.

FU: Tijdens je studie heb je samengewerkt met een theatergezelschap en met Loreal. De opvallendste samenwerking was met Marcel Wanders. Hoe is dat gegaan?

GS: Bij Marcel Wanders zochten ze een modeontwerper met veel technische kennis. Een collega heeft mij aanbevolen en Marcel Wanders nam contact met mij op.

FU: Wat heb je toen gemaakt?

GS: Ik heb het project 'Moooi Boutique' gedaan, van december 2004 tot en met mei 2005. Ik was verantwoordelijk voor de vormen van hoezen, jurken en pakken die over banken heen worden getrokken.

FU: Weet je waarom je bent gekozen?

GS: Ik heb geen idee. Maar het is wel opvallend dat hij -net als veel andere opdrachtgevers- via mijn website contact zocht. Zo ben ik ook aan mijn huidige klus gekomen. Voor een restaurant aan de Nieuwezijds Voorburgwal in Amsterdam ontwerp ik bedrijfskleding. Diverse ontwerpers waren geïnteresseerd in deze opdracht, maar ik heb hem gekregen.

FU: Dat zijn behoorlijke namen. Waarom jij?

GS: Weet ik niet. Misschien ben ik goedkoper. Misschien omdat ik zowel heren- als dameskleding ontwerp. Maar misschien ben ik wel gewoon goed, haha. Ik ben erg blij met deze opdracht, want hierdoor heb ik al twee nieuwe klussen gekregen voor het ontwerpen van bedrijfskleding.

FU: Bedrijfskleding is niet echt glamoureus. Waarom vind je het toch interessant?

GS: Bedrijfskleding ontwerpen is juist een enorme internationale trend. Er zijn veel voorbeelden te noemen van grote bedrijven die samenwerken met ontwerpers, KLM en Mart Visser bijvoorbeeld. Bedrijven zijn volop in ontwikkeling als het gaat om corporate identity, en kleding hoort daar natuurlijk bij.

FU: Waarom ben jij goed in het ontwerpen van bedrijfskleding?

GS: Mijn kracht is de combinatie van kunnen ontwerpen en produceren. Ik weet hoe het productieproces werkt, dus hoe je een creatief idee vertaalt naar een technisch, haalbaar, ding.

FU: Kun je al leven van dit werk?

GS: Het laatste jaar gaat het beter, maar ik doe er nog veel freelance-opdrachten bij. Ik wil alles wel doen, zolang het te maken heeft met mode en textiel; ontwerpen is mijn passie.

FU: Wat zijn je plannen voor de toekomst?

GS: Jaarlijks twee keer mijn herencollectie showen in Milaan, meedoen met de grote jongens. Maar ja, dat kan niet zonder geld. Dus ik moet een investeerder vinden of een bank beroven.

De collectie die Gary Symor voor Marcel Wanders heeft gemaakt, is te koop bij De Bijenkorf. Symor is momenteel druk met het ontwerpen van maatwerk en bedrijfskleding. Hij heeft geen eigen collectie uitgebracht, maar een aantal prototypes is te zien in Backstage Boutique in Amsterdam.

Dit is deel 2 van een serie over self made ontwerpers

gary symor
selfmadeserie