• Home
  • V1
  • Leads
  • Erik Frenken: "De orders beginnen binnen te druppelen"

Erik Frenken: "De orders beginnen binnen te druppelen"

8 jul 2010

Leads

Erik Frenken presenteerde de nieuwe collectie van het merk Avelon, dat hij en zijn team opnieuw willen uitbrengen. Daarbij gesteund door investeerder Ton van Dam. De eerste collectie wordt vanaf december gelanceerd in vijf landen binnen Europa.

Ontwerper Erik Frenken geeft zijn visie op de toekomst van het merk: “We zijn zeer gedreven en serieus.”

FashionUnited: Waarom opnieuw de naam Avelon en niet iets neutralers en nieuws?
Erik Frenken: “Het verhaal achter het merk is mooi. Koning Arthur van de ronde tafel die begraven is op het mysterieuze eiland Avelon.... Het is een mooie naam en bij retailers is de naam bekend. Avelon heeft een goede reputatie –ondanks alle rumoerigheid rond Blue Blood. Zeker in het buitenland; daar weet niemand iets van de toestand met Blue Blood. Verder past het bij wat we doen. Het gaat om een merkervaring en niet om 1 persoon die couturier is. Dat is een oude, traditionele manier van denken. Wij willen niet het nieuwe YSL worden; we willen kleding maken voor mensen tussen de 20 en 45 en dat betekent dat het betaalbaar moet zijn.”

FU: Waarin verschilt het nieuwe Avelon van het oude?
EF: “De collectie is uitgebouwd naar een totaalvisie. Eerst was het gebaseerd op archetypische kledingstukken als een trenchcoat, een kostuum, een leren jack en een white shirt. Voor mannen en vrouwen bijna dezelfde soort kledingstukken. Dit doen we nog steeds, alleen gaat het om een totaal-look, een brandfeel en een visie op kleding. Concreet betekent dit dat er meer kledingstukken aan de collectie zijn toegevoegd, zoals jurken, rokken, jersey, knitwear etcetera. Een volledige garderobe, dus.”

FU: Wat verandert er in de bedrijfsvoering?
EF: "Ik weet niet precies hoe de bedrijfsvoering hiervoor was. Wij hebben onze eigen visie ontwikkeld en dat is wat we doen; die voeren we stap voor stap uit. We werken met een klein gefocusd team, waarin iedereen veel ervaring heeft. Dit betekent dat we weloverwogen beslissingen nemen. We lanceren Avelon in 5 landen binnen Europa. In elk land hebben we een heel goede agenten gevonden. In Nederland benaderen we alle winkels zelf. Nederland is erg belangrijk voor ons; omdat het onze thuisbasis is. Dit past bij onze persoonlijke benaderingsvisie. Dat is ook de reden waarom we bijvoorbeeld geen shows doen. Dat voelt veel te afstandelijk. We willen overal persoonlijk bij betrokken zijn. We rijden liever heel Europa door om alle winkels persoonlijk te spreken. Dat lijkt ons beter dan een show geven en hopen dat er wat winkels op af komen.”

FU: Zijn er al verkooppunten?
EF: "We zijn druk bezig met de grote puzzel van de verkoop: welke winkels willen wij en welke winkels willen ons.We zijn net begonnen met de verkoop vanuit Parijs. De orders beginnen nu binnen te druppelen.”

FU: Hoe zie je de toekomst van het merk?
EF:
“We zijn zeer gedreven en serieus. Het fundament staat en nu willen we rustig verder bouwen en samen met de retailers die nu vertrouwen in ons hebben het merk groter maken. We willen een bedrijf zijn en geen ontwerpertje spelen.”

Avelon
Erik Frenken