Etalagepop met ogen
bezig met laden...
EyeSee
Er hangt een fors prijskaartje aan, een paspop van Almax kost ruim 4000 euro. Daarnaast moeten retailers beschikken over een afgesloten camera-circuit voordat zij EyeSee kunnen installeren. Het systeem slaat volgens Almax geen beelden van passanten op. Dit om de privacy van consumenten te beschermen. Almax CEO Max Cantonese zegt dat de camera alleen leeftijd, geslacht en ras van de voorbijganger registreert en hoe lang die persoon in de winkel is gebleven. Het filmen van consumenten voor commerciële motieven gaat echter veel mensen te ver. Privacywetgeving in de EU en in de VS schrijft voor dat retailers middels bordjes aan consumenten kenbaar moeten maken dat zij worden gefilmd. Bij de Nederlandse wet is het zelfs verboden om ongevraagd beeldopnames te maken voor marketingdoeleinden.
Cantonese zegt in een gesprek met Bloomberg Businessweek dat de poppen die in 2010 werden geïntroduceerd en sinds eind vorig jaar op de markt zijn, nu door vijf modebedrijven in winkels worden gebruikt. Daarvan zijn er drie in Europa en twee in de VS gevestigd. Namen van bedrijven wil hij niet geven. Het ANP meldt dat Almax ook in gesprek is met Nederlandse partijen over de levering van paspoppen.
Almax is een nieuw systeem aan het testen waarbij de poppen behalve met ogen ook met oren worden uitgerust om te kunnen horen wat consumenten zeggen over hetgeen de pop aan heeft. Volgende stap is om een scherm naast de pop te plaatsen met specifieke productinformatie of tips bedoeld voor de consument die langs loop.. Maar, zoals een van de retail-experts zegt in Bloomberg Businessweek: 'dan gaat het wel heel erg lijken op een opdringerige verkoopster en daar houden mensen niet van'.