Etaleren: 'Ondernemers willen alles op de stoep zetten'
bezig met laden...
De cursisten komen uit alle hoeken van het land, van Groningen tot Purmerend, en werken in verschillende branches. De één heeft een eigen juwelierszaak, de ander werkt bij een cateringbedrijf of doet de marketing bij Primera. Rienus Vanderveen werkt als manager bij Vanderveen in Assen, een warenhuis met shop-in-shops. Hij maakt wel vaker de etalages, maar wil meer eenheid binnen het bedrijf, vertelt hij terwijl hij probeert potjes met vitamines in een aantrekkelijke opstelling te plaatsen. "Ik gebruik normaal weinig decoratiemiddelen, want dan willen consumenten altijd net dat ene product kopen dat er niet bij hoort," lacht hij. "Wat voor compositie zullen we doen?"
Een goede compositie of opstelling van een etalage is van wezenlijk belang, vertelt Kurien Kruithof. Na veertien jaar het concept van Ikea mede te hebben vormgegeven, geeft ze nu als freelancer advies aan retailers. "Je kunt denken aan een piramide, symmetrie, asymmetrie of ritme," legt ze uit. "Asymmetrie kan mooi zijn, maar het kan ook het zicht blokkeren, als je net vanaf de verkeerde kant komt aanlopen. Verder moet je denken aan dingen als het licht, kleur - wil je dat iets er uit springt, of wil je juist een kleurenfamilie laten zien? - de achtergrond en de decoratie."
Een nieuwe collectie? Volgens Kruithof is het altijd goed om dat te communiceren. "Mensen houden van nieuwe dingen. Want het stadium dat je iets koopt, omdat je het nodig hebt, zijn we al lang gepasseerd. Mijn dochter zegt wel: 'mam, die nieuwe tas heb ik echt nodig', maar dat is natuurlijk niet waar. Kopen is emotie. Je koopt geen tas, je koopt een droom om de tas heen. Je koopt geen borden voor de Pasen, je koopt gezelligheid."
Beekwilder organiseert Praktijkdag Etaleren
Een thema kiezen voor de etalage blijkt slim. Voorjaar is favoriet bij de deelnemers. Karolien Hoekman en Gisela Van´t Oever van modezaak de Groene Lantaarn in Genemuiden hebben het etaleren al snel in de vingers. Zonnebrandcrème - het product wat ze als oefening aanprijzen - decoreren ze met een visnet, schelpen, en goudvissen. Het is wel andere koek dan wat ze normaal doen. "We gebruiken alleen grote figuren, paspoppen, met kleding."
Na een rondleiding door de showroom van Beekwilder, een lunch en een wandeltocht door Amsterdam om opvallende etalages te spotten, kibbelen de dames van Ikke & Mama nog steeds. "Jullie etalage, no offence, daar wordt ik gewoon heel onrustig van." Jonk wijst naar een opstelling van grasbollen met zonnebrillen, gele bloemen, een lila tasje en horloges. Esmee Vlaanderen is het met haar eens. "De tas met horloges past eigenlijk niet bij het verhaal. En het is wel druk," zegt de trainer voorzichtig.
H
Jonk kijkt met een goed gevoel terug op de dag. Al vindt ze het wel jammer dat er weinig modeondernemers zijn tussen de deelnemers. "We hebben natuurlijk liever advies op maat, maar dat is heel prijzig. Gelukkig helpt dit zeker."
Yasmine Esser