Eten verleidt modeliefhebbers
bezig met laden...
Het is een aanhoudende trend om mode met eten te combineren
De steeds groter wordende rol van eten in de modewereld is terug te zien bij onder andere het Japanse Uniqlo, dat mode en eten met social media combineert om hun jonge, hippe doelgroep te bereiken. In de onlangs gelanceerde app 'Uniqlo Recipe' worden, aan de hand van structuren en kleuren, recepten met outfits gecombineerd. Onder het koken van je favoriete maaltijd kan je meteen de bijbehorende outfit bestellen, via de app.
In haar artikel 'Food is the new fashion' op Huffingtonpost.com merkte de beroemde kookboekenschrijfster Martha Stewart een aantal jaar geleden al een verandering op in de rol die eten in ons leven heeft. Het is niet meer simpelweg alleen een van de grote vreugdes des levens. “Eten is een vorm van expressie van de eigen identiteit,” aldus de kooklegende, “net als een paar Louboutins of een vintage kledingstuk of accessoire. De term foodie roept inmiddels, net als fashionista, een complete levensstijl op.”
“Mode in combinatie met eten is een trend die inderdaad al langer speelt,” zegt Huib Lubbers, eigenaar van adviesbureau Retail Management Center (RMC), “en het is een trend die aanhoudt.” De Nederlandse adviseur noemt de hedendaagse shopper 'een gemaksconsument die gaat voor comfort': door een groeiend tekort aan vrije tijd, willen we het liefst zoveel mogelijk leuke dingen tegelijkertijd doen en winkelen we bovendien graag efficiënter om tijd te besparen. Uniqlo's app speelt hier op in door alles onder één knop te houden.
Ook het Amsterdamse label LikeThis voegt mode en eten samen tot een geheel. De nieuwste collectie bestaat uit kledingstukken met op het wasetiket een recept. De recepten zijn bedacht door de eveneens Amsterdamse kok Jaime Van Heije die zich liet inspireren door de kleur van elk kledingstuk. In een gele jurk staat bijvoorbeeld een recept met mais en Parmezaanse kaas, terwijl een groen jasje met erwten is gecombineerd. Ontwerpster van LikeThis en bedenkster van het project met de naam LikeDish, Urs Hasham, zegt in een telefoongesprek dat eten steeds belangrijker wordt. Men wil gezonder en eerlijker eten. Net als de ontwerpster zelf, die enthousiast wordt van eten: “Ik wou als klein meisje kok worden. Ik word blij van eten!”
De gemaksconsument wil bewust omgaan met mode én eten
Eetgelegenheden zijn erg rendabel, aldus Huib Lubbers van RMC. De marges in de horeca zijn groot: “Een kop koffie die je maakt voor 20 cent, verkoop je met gemak voor 2 euro - oftewel het tiendubbele.” “Ondernemers in de mode investeren dan ook massaal in een café, restaurant of koffiehoek,” zegt Lubbers. Hij adviseert iedere mode-ondernemer om ten minste één eet- of -koffietafeltje in de winkel te plaatsen, dus ook de minder grote ondernemers die nu meestal alleen iets kleinschaligs als een vip-avond met eten organiseren. “Het is een verkooptruc die de verblijfstijd in de winkel verlengt. Net als de klant in de paskamer krijgen. Hoe langer men in de winkel is, hoe meer men besteedt.”
Op de vraag of een cafégedeelte inderdaad rendabeler is dan nog een extra kledingrek, antwoord Sarah van Rij, store-manager bij café/kledingwinkel Hutspot in Amsterdam: “Hutspot is een winkel met een groot oppervlakte en dus veel kleding. Natuurlijk zouden we nog meer kleding kunnen ophangen, maar wij hebben er nooit over nagedacht of dat meer omzet zou opleveren. Hutspot wil een compleet concept bieden.” Volgens Van Rij is er steeds meer vraag naar totaalconcepten, zoals de populaire concept stores.
Bij Hutspot blijkt inderdaad dat een langere verblijfstijd in het pand de verkoopkans groter maakt: “Een klant die twijfelt over een trui, komt boven in ons café iets eten en kan de trui later alsnog ophalen,” legt Bas Beijer, café-manager bij Hutspot, uit. Sarah van Rij voegt daar aan toe: “Qua omzet zal het niet veel uitmaken of we kiezen voor een café of nog meer kleding. In het café komen mensen steeds vaker om bijvoorbeeld te werken of te vergaderen. Deze klanten zullen misschien niet allemaal direct ook de winkel ingaan, maar ze zorgen wel voor een leuke sfeer. Daardoor komen er meer klanten uit de winkel ook nog even naar het café.”
Producten uit het restaurant of café hoeven niet per se op de kleding in de winkel aan te sluiten, vindt Bas Beijer. Toch werkt hij het liefst met lokale, verantwoorde producten. De gebruikte koffiebonen komen bijvoorbeeld van een Amsterdamse koffiebrander. “Dit past goed bij de jonge, creatieve én lokale labels die in het winkelgedeelte hangen,” aldus Bas Beijer.
De trend is nog lang niet voorbij: Urs Hasham van LikeThis wil bijvoorbeeld in de toekomst graag samenwerken met een plaatselijke, biologische supermarkt. Op die manier hoopt de ontwerpster haar steentje bij te dragen aan een eerlijkere wereld, door mode en eten samen te brengen.
Ingrid Reinds
Foto's: Tasteofrunway.com